ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 390 miljoen over het derde kwartaal en EUR 1.207 miljoen over de eerste negen maanden van 2013.

• De nettowinst over het derde kwartaal van 2013 was EUR 390 miljoen en is inclusief een vrijval van Griekse kredietvoorzieningen van EUR 101 miljoen na belasting

• Exclusief bijzondere posten bedroeg de nettowinst in het derde kwartaal EUR 289 miljoen, 31% hoger dan in het tweede kwartaal dankzij lagere voorzieningen bij Commercial & Merchant Banking

• De nettowinst over de eerste negen maanden steeg fractioneel naar EUR 1.207 miljoen, mede door de vrijval van een aantal forse kredietvoorzieningen

• Exclusief bijzondere posten daalde de nettowinst in de eerste negen maanden met 28% als gevolg van hogere kredietvoorzieningen

• De cost/income ratio kwam in het derde kwartaal uit op 61%, vergeleken met 60% in het tweede kwartaal. Over de eerste negen maanden bedroeg de cost/income ratio 63%

• Er wordt een interimdividend van EUR 150 miljoen uitgekeerd

• De core Tier 1 ratio verbeterde naar 13,7%. De Tier 1 ratio was 14,6% en de total capital ratio 19,4%

Gerrit Zalm, Bestuursvoorzitter ABN AMRO Group:

“ABN AMRO realiseerde een nettowinst van EUR 390 miljoen over het derde kwartaal van 2013. Over het geheel genomen is dit een bevredigend resultaat gezien de moeilijkheden waarmee de Nederlandse economie te kampen heeft. In het resultaat is een forse vrijval begrepen van EUR 101 miljoen na belasting als gevolg van de verkoop van de resterende Griekse overheidsgegarandeerde leningen. Nu deze leningen zijn verkocht hebben wij geen Griekse overheidsgegarandeerde leningen meer in onze boeken. Exclusief bijzondere posten, zoals de bovengenoemde vrijval, zou de nettowinst zijn uitgekomen op EUR 289 miljoen, een stijging van EUR 69 miljoen vergeleken met het vorige kwartaal, voornamelijk door lagere kredietvoorzieningen bij Commercial Banking. Dit is in tegenstelling tot de nettowinst over de eerste negen maanden van 2013 die, exclusief bijzondere posten, met 28% daalde vergeleken met vorig jaar als gevolg van hogere kredietvoorzieningen. Wat betreft de resultaten per bedrijfsonderdeel in het derde kwartaal, bleven de resultaten van Merchant Banking in tal van activiteiten teleurstellend, terwijl Retail & Private Banking naar verwachting presteerde.

Een aantal economische indicatoren lijkt erop te wijzen dat de crisis over het dieptepunt heen is. De huizenprijzen zijn in het derde kwartaal gestabiliseerd. Het consumentenvertrouwen toont eveneens een verbetering, hoewel het nog steeds negatief is. De inkoopmanagersindex voor de industrie bevindt zich op het hoogste niveau in twee jaar. Wij blijven echter zeer terughoudend. In het vierde kwartaal zullen de resultaten beïnvloed worden door de jaarlijkse heffing van de bankbelasting en verwachten wij hogere kredietvoorzieningen ten opzichte van het derde kwartaal (exclusief bijzondere posten).”

Meer persberichten