Nederlands bedrijfsleven profiteert van lagere energieprijzen

Windmolens

ABN AMRO verwacht de komende jaren verdere daling van de olieprijs. Lagere energieprijzen goed voor economisch herstel. Doorberekenen prijsdaling aan eindgebruiker van belang voor economisch herstel.

Olieprijzen dalen verder

De daling van de olieprijs, die half februari startte, heeft zich de afgelopen weken doorgezet. Dit resulteerde in een prijs voor Brent olie van zelfs onder de USD 100 per vat. Het is 10 maanden geleden dat Brent dit prijsniveau kende. In het tweede kwartaal daalt altijd de vraag naar energie. De energievraag voor verwarming neemt dan sterk af en in combinatie met het onderhoud aan raffinaderijen leidt dit tot een daling van de vraag naar olie. Ook vanuit een economisch perspectief blijft de vraag naar olie zwak. ABN AMRO verwacht dat de prijs van Brent olie daalt richting gemiddeld USD 90 per vat in het tweede kwartaal. In het derde kwartaal zal de prijs stabiliseren om weer te herstellen tegen het einde van het jaar naar rond de USD 100 per vat.

Meer persberichten