ABN AMRO mantelzorgvriendelijke organisatie

Trofee beker met rood wit blauw lint

ABN AMRO krijgt deze week de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ van de stichting Werk&Mantelzorg. De erkenning wordt gegeven aan organisaties die het thema werk en mantelzorg bespreekbaar maken en flexibel zijn in het bieden van maatwerkoplossingen voor medewerkers zoals flexibele werktijden, zorgtaken regelen onder werktijd en de mogelijkheid om het werk onverwachts te onderbreken.

Waarom aandacht aan mantelzorg?

De bank wil dat medewerkers zich bewust zijn van de mogelijkheden die ABN AMRO biedt als medewerkers in een situatie komen waar langdurig intensieve zorg nodig is voor zieke of gehandicapte familieleden of vrienden. Ongeveer 12 procent van de Nederlandse beroepsbevolking is mantelzorger. De huidige maatschappelijke ontwikkelingen vragen ook om meer mantelzorgers.

Goede werkgever

De erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ is een bevestiging dat ABN AMRO samen met mantelzorgers zoekt naar oplossingen om hun werkzaamheden bij de bank zo goed mogelijk te combineren met hun zorgtaken. Het past in ons beleid om een goede werk-privébalans mogelijk te maken.

De stichting Werk&Mantelzorg werkt samen met werkgevers, overheid, gemeenten, belangenorganisaties en werkende mantelzorgers. De stichting biedt informatie, advies en hulpmiddelen om met het thema aan de slag te gaan.

Een organisatie krijgt de erkenning ‘Wij werken mantelzorgvriendelijk’ als aan drie voorwaarden wordt voldaan:

1. De regelingen en organisatie zijn zodanig ingericht dat er ruimte is voor mantelzorg.
  2. De organisatie communiceert over mantelzorg.
Leidinggevenden en medewerkers (mantelzorgers) zoeken samen naar maatwerkoplossingen.