ABN AMRO past segmentatie bedrijfsonderdelen aan

ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO heeft de klantensegmentatie op een aantal punten aangepast en speelt daarmee in op de veranderende behoeften van de klant. Als gevolg daarvan heeft ABN AMRO de segmentatie van haar bedrijfsonderdelen aangepast, waarmee ook de transparantie wordt verbeterd. Vanaf het derde kwartaal van 2014 rapporteert ABN AMRO over vier segmenten: Retail Banking, Private Banking, Corporate Banking (inclusief informatie over sub-segmenten) en Group Functions. De nieuwe segmentatie heeft geen invloed op de historische groepsresultaten noch op de financiële positie van de bank.

De belangrijkste wijzigingen zijn hieronder vermeld.

• Commercial & Merchant Banking is omgedoopt tot Corporate Banking, waarbij alle zakelijke klanten zullen profiteren van een sectorbenadering. Corporate Banking bestaat uit drie sub-segmenten: Commercial Clients, International Clients en Capital Markets Solutions:

• Commercial Clients richt zich op zakelijke klanten met een omzet van tussen de EUR 1 miljoen en EUR 250 miljoen, en op klanten die actief zijn in commercieel vastgoed (beursgenoteerde ondernemingen vallen echter onder International Clients). ABN AMRO Lease en Commercial Finance maken ook deel uit van dit sub-segment.

• International Clients richt zich op zakelijke klanten met een omzet van meer dan EUR 250 miljoen, en op klanten van Energy, Commodities & Transportation (ECT), Diamond & Jewelry Clients, Financial Institutions en Listed Commercial Real Estate.

• Capital Market Solutions levert producten en diensten die gerelateerd zijn aan de financiële markten. Onder dit subsegment valt ook ABN AMRO Clearing.

• Diamond & Jewelry Clients, voorheen onderdeel van Private Banking, maakt nu deel uit van International Clients omdat deze klantgroep gelijksoortige producten en diensten afneemt.

• Klanten van YourBusiness Banking (MKB-klanten met een omzet van maximaal EUR 1 miljoen) worden nu bediend door Retail Banking in plaats van door Commercial Clients. De bediening van deze klanten gebeurt grotendeels online waarbij zij gebruik kunnen maken van het uitgebreide internet- en mobiele dienstenplatform van Retail Banking.

• De activiteiten van Securities Financing zijn overgegaan naar ALM/Treasury (onderdeel van Group Functions) met het oog op verbetering van het beheer van liquide effecten (collateral) en versterking van de bankbrede liquiditeit.

Een factsheet met pro forma historische informatie, gecorrigeerd voor de nieuwe segmentatie van de bedrijfsonderdelen, is beschikbaar op: http://www.abnamro.com/financials
De resultaten over het derde kwartaal van 2014 worden op 14 november 2014 bekendgemaakt. Hierbij wordt uitgegaan van de nieuwe segmentatie.

Meer persberichten