Economen ABN AMRO verwachten sterke stijging aantal woningverkopen

Bouwplaats huizen

Het aantal transacties komt dit jaar volgens economen van ABN AMRO 25% hoger uit dan in 2013. Dat schrijft het Economisch Bureau van ABN AMRO in de Monitor Woningmarkt, die vandaag naar buiten komt.

Eerder ging ABN AMRO nog uit van een toename van 15%. Het percentage is bijgesteld vanwege de algehele verbetering van het economisch klimaat en het toegenomen vertrouwen in de woningmarkt. Philip Bokeloh, senior econoom bij ABN AMRO: "Natuurlijk blijven we bezorgd over hypotheken die onder water staan en mensen die achterblijven met restschuld, maar er is ook aanleiding om positief te zijn. Er vindt namelijk echt een hoopgevende verandering plaats op de woningmarkt doordat er meer huizen verkocht zullen worden."

Prijsontwikkeling

Ook de verwachte ontwikkeling van de prijzen hebben de economen van ABN AMRO naar boven bijgesteld. In het rapport de Monitor Woningmarkt schrijft ABN AMRO dat de woningprijzen dit jaar naar verwachting met 1% zullen stijgen. Bokeloh: "Onze verwachtingen zijn gebaseerd op eigen cijfers en die van andere partijen, zoals Vereniging Eigen Huis. Alle signalen wijzen op meer consumentenvertrouwen en een opwaartse prijsbeweging in de woningmarkt."

Kanttekeningen

Toch plaatst de bank ook kanttekeningen bij het positieve nieuws. Door het ruime woningaanbod en de aanhoudende beperking van de kredietruimte blijft het prijsherstel voorlopig bescheiden. Door dit trage prijsherstel kan het naar verwachting van ABN AMRO nog lang duren voordat de problemen met restschulden definitief achter de rug zijn.

De volledige Monitor Woningmarkt is hier te downloaden.

Meer persberichten