Groeivertraging China zorgelijk maar geen risico voor mondiale groei

Gouden weegschaal

Groeivertraging China zorgelijk maar geen risico voor mondiale groei; correctie biedt instapkansen

ABN AMRO MeesPierson handhaaft haar voorkeur voor aandelen, hedge funds en grondstoffen. Dit blijkt uit de nieuwe Beleggingsstrategie, die vandaag is gepubliceerd onder de titel ‘Het evenwicht bewaren’. Marktvolatiliteit op korte termijn leidt de aandacht van beleggers af van de bedrijven die marktleider in hun sector zijn. Deze bedrijven worden gekenmerkt door sterke balansverhoudingen en goede winstvooruitzichten. De recente koerscorrectie en positieve vooruitzichten voor de westerse economieën pleiten er juist voor om een positie op te bouwen in sectoren en regio’s die sterk verbonden zijn met de economische groei, zoals de sector informatietechnologie. Daarnaast biedt ook de sector gezondheidszorg kansen.

Veel partijen stellen hun groeiramingen voor de VS, China en de overige opkomende economieën naar beneden bij. ABN AMRO MeesPierson verwacht echter dat in de westerse landen de groei in de laatste maanden van 2015 weer zal versnellen, gesteund door het toenemen van de particuliere consumptie. De bank is van mening dat de gevolgen van de lage olieprijs al merkbaar worden in de resultaten van grote energieproducenten. Over een paar maanden zal de prijsdaling er aan bijdragen dat vraag- en aanbodverhoudingen van olie weer evenwichtiger worden Ondertussen profiteert de consument van de lagere grondstoffenprijzen. Die versterken ook de marges en winsten van energie-intensieve bedrijven. Een lichte versnelling van de economische groei, in combinatie met een actief beleid van centrale banken, zal steun bieden aan de koersen van aandelen en bedrijfsobligaties.

Ben Steinebach, Hoofd Beleggingsstrategie ABN AMRO MeesPierson: “Het wordt tijd dat we door de kortetermijn beweeglijkheid van de markt heenkijken, die op dit moment het zicht op de werkelijke waarde belemmert. Koersdalingen bieden mogelijkheden om posities in marktleiders op te bouwen of uit te breiden. Het herstel in de VS en Europa en de lage energieprijzen zullen tegenwicht bieden aan de vertraging in China. De centrale banken zullen op hun hoede blijven. De Amerikaanse Federal Reserve zal naar onze mening een voorzichtige weg naar hogere rentes bewandelen.”

Met een overweging in aandelen – 43% van de modelportefeuille, tegen 30% onder neutrale omstandigheden – is de assetallocatie van ABN AMRO MeesPierson afgestemd op een gunstig economische scenario en niet op de beweeglijkheid van de markt op korte termijn. Sinds juni is de allocatie van grondstoffen uitgebreid naar 7%. De daling van de prijzen hiervan is volgens de bank tijdelijk en niet een deflatiesignaal. Verder is de allocatie naar hedgefunds verhoogd naar 11% om risico’s te spreiden. Deze aanpassingen zijn gefinancierd door beursgenoteerd vastgoed te verkopen en de liquiditeitspositie terug te brengen naar 14%. De allocatie van obligaties ligt met 25% dicht bij het minimumniveau van 20%.

De Amerikaanse dollar zal weer aan kracht winnen wanneer het vooruitzicht van een hogere Amerikaanse rente tastbaarder wordt voor de markten. De bank ziet de devaluatie van de Chinese yuan als een logische stap in het proces van internationalisering van de munt.

Over ABN AMRO Private Banking

ABN AMRO Private Banking is het bedrijfsonderdeel van ABN AMRO Bank voor internationaal vermogensbeheer met een beheerd vermogen van EUR 206.1 miljard en biedt aan meer dan 100.000 vermogende particulieren een volledig scala aan producten en oplossingen voor bankieren, vermogensbeheer, financiële en nalatenschapsplanning. Bij de vestigingen in Nederland en meer dan tien andere landen wereldwijd werken 3.600 professionals. Tot dit netwerk behoren ook gereputeerde private banken als ABN AMRO MeesPierson in Nederland (opgericht in 1720), Bethmann Bank in Duitsland (opgericht in 1712) en Neuflize OBC in Frankrijk (opgericht in 1667). ABN AMRO Private Banking is de op twee na grootste private bank in de eurozone, is de zevende private bank in Europa en heeft ook een top 20 positie in Azië. Meer informatie kunt u vinden op www.abnamroprivatebanking.com.