ABN AMRO zet in op sociaal ondernemerschap

Corporate social entrepreneurship

ABN AMRO heeft de samenwerking met Social Enterprise NL met 3 jaar verlengd. Met expertise in financieren, coachen en ondernemen ondersteunt de bank dit landelijk platform dat sociale ondernemingen vertegenwoordigt, verbindt en ondersteunt.

Sociale ondernemingen stellen de maatschappelijke missie van hun bedrijf voorop. Geld verdienen is van secundair belang. Sociale ondernemingen zijn in alle sectoren van het bedrijfsleven te vinden en creëren grote maatschappelijke waarde voor mens en milieu. Social Enterprise NL helpt deze ondernemingen met trainingen en workshops, met het zoeken naar kapitaal en met lobby voor betere wet- en regelgeving voor sociaal ondernemen.

Willemijn Verloop, oprichter en directeur Social Enterprise NL:” Naast zaken waar iedere ondernemer mee te maken heeft zoals acquisitie en regulering is voor sociale ondernemers de toegang tot werkkapitaal een groot knelpunt. Financiers kijken nog te veel met een traditionele bril naar risico’s en opbrengsten. Met ABN AMRO proberen we daar echt verandering in te brengen en nieuwe financieringsvormen te vinden. De samenwerking met ABN AMRO is een erkenning van de relevantie van sociaal ondernemerschap en een belangrijke ondersteuning voor de ontwikkeling van de sector”.

Chris Vogelzang, lid van de raad van bestuur van ABN AMRO: “Sociaal ondernemerschap is een belangrijk thema van de bank: werken aan een economie die voor iedereen voordeel oplevert. De impact van sociaal ondernemers in de maatschappij is groot. Onze ambitie is om deze ondernemers verder te helpen door de inzet van onze expertise zoals financiering, financieel advies, coaching via de ABN AMRO Foundation en met investeringen van het ABN AMRO Social Impact Fund”.