Digitaledermatoloog wint ABN AMRO prijs medische start-up

Trofee beker met rood wit blauw lint

Digitaledermatoloog heeft de ABN AMRO medische start-up prijs gewonnen op 14 februari jl. tijdens een seminar voor medici.

Op het gebied van ondernemen in de zorg is er nog een hoop te winnen. Medici zijn kundig op het vlak van de medische wetenschap maar niet altijd als het gaat om het runnen van een bedrijf. Daarom organiseerde ABN AMRO het seminar en konden vier medische start-ups hun initiatieven pitchen. De ideeën hadden gemeenschappelijk dat ze efficiency in de zorg beogen te bevorderen. De kracht daarvan zat veelal in de eenvoud waarmee resultaten geboekt kunnen worden. De vakjury, bestaande uit Lucien Engelen (Director REshape Center of Innovation Radboud Universiteit Nijmegen), Jeroen Tas (CEO Philips Healtcare) en Bjorn Reinacher (MD en oprichter Yesculaap.nl) bepaalde samen met een publiek van 300 medici welke start-up als winnaar uit de bus kwam.

Digitaledermatoloog

Herm Martens van Digitaledermatoloog is gekozen tot winnaar van €10.000 en begeleiding door ABN AMRO bij een crowdfunding campagne. Digitaledermatoloog gaat als eerste in Nederland een online platform aanbieden waarmee patiënten met huidproblemen direct online een dermatoloog spreken. Dat een patiënt vanuit huis geholpen wordt biedt gemak, maar het is ook drempelverlagend bij huidproblemen. Eenvoudige problemen worden direct afgehandeld. Dermatologen realiseren een tijdsbesparing en daarmee een kostenreductie.

Bart Jan Thole, hoofd beroepsgroepen marketing Particulieren ABN AMRO: ‘De vakjury en het publiek hebben Digitaledermatoloog tot winnaar gekozen omdat dit zorg-idee zeer tot ieders verbeelding sprak en de uitvoerbaarheid met bijbehorende kostenbesparing in de zorg, zeer reëel zijn’.

Overige deelnemers

De overige drie pitches waren van het Traumaplatform, One Day Clinic en Informatievoorziening Colposcopisch onderzoek. Het traumaplatform is een digitaal platform waar patiënten die met een verwonding bij de eerste hulp zijn geweest, op maat gemaakte en op de verwonding toegespitste informatie over het opgelopen letsel kunnen vinden. Het platform biedt de patiënt zekerheid over de juistheid van de informatie, ziekteverloop en contact met de arts op afstand. One Day Clinic introduceert de eerste prive SOA klinieken in Nederland. Informatievoorziening Colposcopisch onderzoek wil de voorlichting aan vrouwen over colposcopie landelijk harmoniseren en verbeteren.

Foto v.l.n.r: Frans Woelders, algemeen directeur Retail ABN AMRO, reikt de prijs uit aan Herm Martens van Digitaledermatoloog.