Ondernemer verwacht actieve rol van banken ten aanzien van mensenrechten

Opgestapelde handen

Nederlandse ondernemers vinden dat banken een voorbeeld zijn van bedrijven die hun verantwoordelijkheid nemen om mensenrechten te respecteren.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO. Ongeveer zes van de tien ondernemers geeft aan dat het een positief effect heeft als banken zich uitspreken over mensenrechten.

Banken hebben een verantwoordelijkheid

Ondernemers hebben het onderwerp ‘mensenrechten’ duidelijk op de agenda staan. Meer dan acht van de tien geeft aan dat dit onderwerp belangrijk voor hen is. Uiteraard begint het met ‘de eigen zaken op orde’ te hebben. Opvallend is dat ondernemers een stap verder willen gaan. Zo selecteren ze toeleveranciers waarvan ze weten dat deze mensenrechten respecteren. Of zij zetten zich bijvoorbeeld in voor de situatie van werknemers bij toeleveranciers in risicolanden. Ondernemers zien ook een actieve rol voor banken. Bijna driekwart geeft aan dat een bank geen lening moet verstrekken aan een bedrijf dat mensenrechten schendt. Ze verwachten vanzelfsprekend dat de bank zelf de rechten van de eigen werknemers respecteert. Verder is het voor ondernemers belangrijk dat banken beleggingsproducten aanbieden die op het respecteren van mensenrechten zijn getoetst.

UN Guiding Principles Reporting Framework

ABN AMRO wil een bijdrage leveren aan betere wereld. Aandacht voor mensenrechten is een heel belangrijk onderdeel van het beleid. De bank rapporteert vanaf 2016 als eerste financiële instelling ter wereld volgens het UN Guiding Principles Reporting Framework. ABN AMRO zet met de uitkomsten van het vandaag gepresenteerde onderzoek opnieuw een stap. Om het onderwerp verder uit te diepen en de dialoog te starten met stakeholders heeft ABN AMRO een mensenrechtengids ontwikkeld. Caroline Princen, Raad van Bestuur ABN AMRO: ‘In deze gids presenteren we onze visie en betrokkenheid ten aanzien van de bescherming van mensenrechten, wereldwijd. Onze belofte is om een betere bank te zijn die bijdraagt aan een betere wereld . Dat kan alleen als je het vertrouwen van de samenleving hebt. Dat vertrouwen verdien je door ethisch handelen en door transparant te zijn. Ten aanzien van mensenrechten is het voor ons van groot belang onze klant te kennen, met hen in gesprek te gaan over dilemma’s. Als we gezamenlijk optrekken, met onze klanten, medewerkers en toeleveranciers kunnen we echt een verschil maken.’ De mensenrechtengids is gepresenteerd op 9 december 2015 tijdens de tweede internationale ABN AMRO mensenrechtenconferentie.

Relevante links