ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 475 miljoen over eerste kwartaal 2016

ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 475 miljoen over eerste kwartaal 2016.

• De nettowinst over het eerste kwartaal van 2016 kwam 13% lager uit dan in het eerste kwartaal van 2015
  • De netto rentebaten waren stabiel; de provisiebaten en overige operationele baten werden negatief beïnvloed door de volatiele markten
  • De kosten stegen als gevolg van wettelijke heffingen van EUR 98 miljoen (nihil in het eerste kwartaal van 2015); mede hierdoor was er sprake van een aanzienlijke daling van het operationeel resultaat
  • De kredietvoorzieningen profiteerden van het herstel van de Nederlandse economie en werden gereduceerd tot bijna nul (EUR 252 miljoen in het eerste kwartaal van 2015)
  • Het rendement op eigen vermogen bedroeg in het eerste kwartaal van dit jaar 11,1% en de cost/income ratio 66,9%
  • De fully-loaded CET1-ratio steeg naar 15,8% en de fully-loaded leverage ratio bedroeg 3,7%
Gerrit Zalm, voorzitter van de Raad van Bestuur van ABN AMRO Group:

‘2016 kende een uitdagende start door de onrust op de financiële markten. Deze werd veroorzaakt door zorgen over de Chinese economie en de aanvankelijk aanhoudende daling van de olieprijzen in combinatie met een verdere verlaging van de al negatieve rente. De nettowinst kwam in het eerste kwartaal van 2016 uit op EUR 475 miljoen, een daling van EUR 68 miljoen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In het eerste kwartaal van 2016 bedroegen de wettelijke heffingen EUR 98 miljoen, tegenover nihil in het eerste kwartaal van 2015.

De daling van de winstgevendheid is het gevolg van lagere operationele baten als gevolg van de marktvolatiliteit in de eerste twee maanden van dit jaar, in combinatie met een stijging van de operationele lasten met 8% in verband met wettelijke heffingen. Dit alles heeft geleid tot een daling van het operationeel resultaat met 31%. Tegenover de daling van het operationeel resultaat stond een significante afname van de kredietvoorzieningen tot bijna nul; dit is ruim onder het gemiddelde voor de lange termijn en veel lager dan de voorzieningen in het eerste kwartaal van 2015. De nettowinst van EUR 475 miljoen vertaalt zich in een winst per aandeel van EUR 0,49 en een rendement op eigen vermogen van 11,1%. Dit is binnen de gewenste bandbreedte van 10- 13%. De cost/income ratio steeg naar 66,9%, of 65,3% bij een evenredige verdeling van de heffingen over de vier kwartalen van dit jaar. Dit is hoger dan onze doelstelling van 56-60% die wij nog steeds in 2017 willen behalen. De fully-loaded Common Equity Tier 1-ratio (CET1-ratio) steeg van 15,5% eind 2015 naar 15,8% en blijft daarmee ruim boven onze doelstelling van 11,5-13,5%. We blijven onze kapitaalpositie verder versterken tot er meer duidelijkheid is over Basel IV.

Ondertussen zien we steeds snellere en voortdurende veranderingen in de behoeften van klanten en op het gebied van regelgeving, digitalisering en innovatie. In antwoord hierop moeten we wendbaarder, kostenefficiënter en -effectiever worden. Daarom zoeken we naar aanvullende manieren om kosten te besparen, om onze operationele efficiency te verbeteren, en om verder te investeren in digitalisering en innovatie. We verwachten in de tweede helft van 2016 meer bekend te kunnen maken over onze plannen voor het actualiseren van onze strategie en financiële doelstellingen tot 2020.’

Indien u de persconferentie wilt terugluisteren (in Nederlands), klik hier.

Meer persberichten