ABN AMRO rapporteert onderliggende nettowinst van EUR 960 miljoen over Q2 2017

ABN AMRO rapporteert onderliggende nettowinst van EUR 960 miljoen over Q2 2017

• De nettowinst over Q2 2017 bevat een boekwinst van EUR 200 miljoen op de verkoop van Private Banking Azië
  • De hypotheekportefeuille en de Commercial Banking-kredietportefeuille bleven groeien
  • De kosten, exclusief incidentele posten, lieten een neerwaartse trend zien
  • De kredietvoorzieningen werden positief beïnvloed door de aanhoudende groei van de Nederlandse economie en modelaanpassingen
  • Het rendement op eigen vermogen bedroeg in Q2 2017 20,0% (H1 2017: 16,7%) en de cost/income ratio was 54,9% (H1 2017: 57,4%)
  • De fully-loaded CET1 ratio steeg naar 17,6%; de fully-loaded leverage ratio verbeterde naar 3,9%
  • Een interim-dividend van EUR 0,65 per aandeel is vastgesteld
  • ABN AMRO streeft naar een CO2-reductie in Nederland van 2 megaton in 2030

Kees van Dijkhuizen:

'We werken hard aan de uitvoering van onze strategie. We blijven investeren in onze digitale strategie en introduceerden in het tweede kwartaal een aantal vernieuwingen voor onze hypotheekproducten. Zo is er nu het 'Mijn Hypotheek'-platform, waarmee klanten op elk gewenst moment digitaal zaken rondom hun hypotheekaanvraag kunnen regelen, zoals het uploaden van documenten en het bekijken van hun hypotheekofferte. Met ons IT-transformatieprogramma zijn we goed op weg.

De in het tweede kwartaal van 2017 behaalde nettowinst van EUR 960 miljoen werd positief beïnvloed door een boekwinst van EUR 200 miljoen op de verkoop van Private Banking Azië en door aanpassingen van twee risicomodellen. De onderliggende trend in het tweede kwartaal was overwegend positief en werd ondersteund door de aanhoudende groei van de Nederlandse economie. De hypotheekportefeuille en de Commercial Banking-kredietportefeuille zetten hun groeipad door. De kredietportefeuille van CIB kromp onder invloed van een dalende Amerikaanse dollar en lagere olieprijzen. Zonder deze effecten zien we ook bij deze kredietportefeuille groei.

In de onderliggende kostenontwikkeling beginnen de eerder aangekondigde kostenbesparingsplannen zichtbaar te worden. De cost/income ratio verbeterde in H1 2017 naar 57,4% (H1 2016: 61,8%) en het rendement op eigen vermogen steeg naar 16,7% (H1 2016: 13,1%), beide mede dankzij de genoemde eenmalige posten. In afwachting van Basel IV hebben we onze kapitaalpositie versterkt naar een fully-loaded CET1 ratio van 17,6% op 30 juni 2017. Indien er dit jaar geen overeenstemming wordt bereikt ten aanzien van Basel IV, zullen we in het eerste kwartaal van 2018 een aangepaste visie op onze kapitaalpositie presenteren. Het interimdividend voor H1 2017 is vastgesteld op EUR 0,65 per aandeel. Over heel 2017 streven we ernaar 50% van de gerapporteerde nettowinst uit te keren als dividend.

ABN AMRO committeert zich aan de verdere verduurzaming van het Nederlands residentieel en commercieel vastgoed. We willen het energielabel van ons eigen vastgoed en dat van onze klanten verbeteren naar gemiddeld een A-label in 2030; dit komt overeen met een CO2-reductie in Nederland van 2 megaton, ofwel de jaarlijkse uitstoot van 800.000 auto’s. We treffen al maatregelen bij onze eigen kantoren en gaan onze klanten in dit proces ondersteunen door ze online tools, advies en financieringsproducten te bieden. Op deze manier creëren we waarde voor klanten, medewerkers, beleggers, en voor de samenleving als geheel.'

Relevante links