EBA-interpretatie heeft effect op enkele kapitaalratio’s van ABN AMRO Group N.V.; geen gevolgen voor ABN AMRO Bank N.V.

Persbericht -

De European Banking Authority (EBA) publiceerde vandaag haar interpretatie van enkele bepalingen uit de regelgeving voor kapitaalvereisten voor Europese banken. Deze EBA interpretatie heeft een effect op de Tier 1, de Total Capital en leverage ratio’s van ABN AMRO Group N.V., maar heeft geen effect op de CET1-ratio van ABN AMRO Group N.V. Evenmin is er sprake van gevolgen voor de kapitaalratio’s en de deposito- en obligatiehouders van ABN AMRO Bank N.V.

De interpretatie van EBA heeft gevolgen voor bancaire holdings met één dochteronderneming en een hoog niveau aan kapitaal, zoals bij ABN AMRO het geval is. Dit betekent dat het deel van AT1- en T2-instrumenten uitgegeven door ABN AMRO Bank N.V. (de resolutie-entiteit) boven de eis van ‘minimum own funds’, niet meer volledig kan bijdragen aan de geconsolideerde kapitaalratio’s van ABN AMRO Group N.V. Dit effect zal tot uiting komen in de kapitaalratio’s van het vierde kwartaal van 2017.

Op fully loaded-basis (en inclusief het onlangs uitgegeven AT1-instrument) bedragen de aangepaste pro forma-kapitaalratio’s van ABN AMRO Group N.V. per 30 juni 2017 naar verwachting: Tier 1 ratio 18,9% (gedaald van 19,5% pro forma), Total Capital ratio 22,4% (gedaald van 25,7% pro forma) en leverage ratio 4,0% (gedaald van 4,1% pro forma) .

De fully loaded CET1-ratio van ABN AMRO Group (17,6% per 30 juni 2017) blijft onveranderd. ABN AMRO Group N.V. blijft voldoen aan de wettelijke kapitaalvereisten. Er is geen gevolg voor het dividendbeleid van 50%. Evenmin is er een gevolg voor de mogelijkheid om AT1 coupons te kunnen voldoen. De uitstaande instrumenten blijven relevant voor het beheer van de kapitaalratio’s van de Groep en de Bank; als gevolg van deze EBA interpretatie zal niet gebruik gemaakt worden van de call optie voor vervroegde aflossing.