Onderzoek ABN AMRO MeesPierson: 'Geld maakt niet veel gelukkiger'

Logo ABN AMRO

Het bezitten van veel geld maakt niet veel gelukkiger. Uit onderzoek van ABN AMRO MeesPierson blijkt dat vermogende Nederlanders vrijwel net zo gelukkig met hun leven zijn als Nederlanders die niet vermogend zijn. Vermogenden geven hun leven gemiddeld het rapportcijfer 8, terwijl de gemiddelde Nederlander zijn leven met een 7,7 beoordeelt. Vermogenden en niet-vermogenden vinden zichzelf bovendien nagenoeg even succesvol. Eerstgenoemde groep beoordeelt hun succes gemiddeld met het cijfer 7,6 en niet-vermogende Nederlanders met een 7,2.

Pieter van Mierlo, CEO ABN AMRO Private Banking: "Geld maakt niet gelukkiger. Maar het goed omgaan met vermogen, kan wel een voldaan gevoel geven. Veel vermogende Nederlanders doen graag iets voor een ander, bijvoorbeeld door te schenken aan de kinderen of goede doelen. Uit onze contacten met klanten weten we dat dit bijdraagt aan hun levensgeluk."

Voordeel en nadeel van vermogend zijn

Vermogenden werken meer

Uit het onderzoek van ABN AMRO MeesPierson blijkt dat Nederlanders met vermogen minder vaak werkzaam zijn dan landgenoten die niet over vermogen beschikken. Van de vermogenden werkt 60 procent en van de niet-vermogenden 68 procent. Maar de vermogenden die werken, doen dat gemiddeld meer uren per week dan Nederlanders zonder vermogen. Eerstgenoemde groep is gemiddeld 37 uur per week werkzaam en de gemiddelde Nederlander werkt 33 uur.

Vermogenden eten graag Chinees

Fitness, wielrennen en hardlopen zijn bij vermogenden én niet-vermogenden de populairste sporten. Golf en tennis worden respectievelijk 2 en 3 keer zo vaak beoefend door vermogenden dan door de gemiddelde Nederlander. Het favoriete eten van beide groepen is de Hollandse pot. Bij niet-vermogenden is Italiaans de absolute nummer twee, waar vermogenden na het Hollandse eten liever voor een bezoek aan de Chinees kiezen.

Facebook minder populair bij vermogenden

Facebook is veruit het populairste social mediakanaal in Nederland. Ongeveer 3 op de 4 Nederlanders is actief op het platform. Ook bij vermogenden is Facebook het meest gebruikte social mediakanaal, maar wel stukken minder dan door de gemiddelde Nederlander. Net iets meer dan de helft van de vermogenden (52 procent) zit op Facebook. Vrijwel net zo veel vermogenden gebruiken LinkedIn (47 procent), dat ook onder de niet-vermogenden de onbetwiste nummer twee is (36 procent).

Over het onderzoek

ABN AMRO MeesPierson deed representatief onderzoek onder 532 vermogenden en 495 niet-vermogende Nederlanders. Onder vermogenden wordt in dit onderzoek verstaan: In Nederland woonachtigen met een vrij besteedbaar vermogen in het huishouden van minimaal 500.000 euro. Binnen de groep vermogenden bevindt zich ook een deel miljonairs. Dat waren er ongeveer 150.

Het volledige onderzoek is hier te vinden.