Toegang tot krediet helpt kleine Oegandese boeren hun inkomen in circa twee jaar zo goed als te verdubbelen

Persbericht -

ABN AMRO werkt samen met IDH en Neumann Kaffee Gruppe om koffieboeren van kunstmest en geld te voorzien, zodat ze hun winstgevendheid en inkomen op basis van een duurzame business case kunnen verbeteren.

ABN AMRO stelt voor USD 9 miljoen dollar aan financiering beschikbaar en het Initiatief Duurzame Handel (IDH) stelt zich garant voor het eerste deel van mogelijke verliezen. Deze financiering is onderdeel van de duurzame inkoopstrategie van Neumann Kaffee Gruppe (NKG), de grootste koffiehandelaar ter wereld. Samen dragen de drie partijen het risico op de krediet portefeuille aan kleine boeren. Hiervan zal een groot deel terugbetaald worden via de verkoop van koffie aan Ibero Uganda Ltd, de dochteronderneming van Neumann in Oeganda.

Initiatief vandaag gepresenteerd in Hamburg

NKG BLOOM Uganda, zoals het initiatief heet, wordt vandaag officieel gepresenteerd op het hoofdkantoor van Neumann in Hamburg. Het bestaat tevens uit onderwijs en trainingen op het gebied van landbouw methodes en financiële kennis voor kleine boeren. Naast de drie partijen die betrokken zijn bij de structurering van de kredietportefeuille spelen nog diverse andere bekende organisaties een rol bij dit initiatief, waaronder de MasterCard Foundation Fund for Rural Prosperity, IPC (Internationale Projekt Consult), Yara International, de Hans R. Neumann Stiftung en de Duitse ontwikkelingsorganisatie GIZ (Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit).

Duizenden boeren kunnen in de komende vijf jaar meeprofiteren

Na individuele beoordelingen op kredietwaardigheid zullen in de komende vijf jaar voorschotten in geld en kunstmest aangeboden worden via de onlangs opgerichte Ibero Uganda Farmer Financing Unit. In eerste instantie zijn deze bestemd voor de circa 53.000 boeren die aangesloten zijn bij de UCFA (Uganda Coffee Farmers Alliance). Hierdoor kunnen de boeren hun productiviteit verhogen en dus een hoger inkomen realiseren. Daarnaast krijgen ze toegang tot transparantere prijzen, en kunnen ze een kredietreputatie opbouwen, waardoor ze voor lokale banken als klant aantrekkelijker worden en beter toegang krijgen tot formele kredietlijnen. Inmiddels hebben al circa 500 boeren voorschotten ontvangen.

Duurzame business case

“Het succes van dit partnerschap zal bepaald worden door het vermogen van Neumann om alles te halen uit hun bestaande infrastructuur, kennis en aanwezigheid in de waarde keten,” zegt Joost Oorthuizen, directeur van IDH. “We juichen het toe dat ketenpartners op een innovatieve manier risico nemen op hun boeren, en dat ABN AMRO langlopende leningen beschikbaar stelt waarmee verandering en schaalvergroting mogelijk worden. Samen lukt het ons om duurzame en opschaalbare bedrijfsmodellen te ontwikkelen waarmee we boeren helpen zichzelf uit de armoede te verheffen.”

David Neumann, Managing Partner van NKG: "We zijn zeer tevreden met de ontstane synergiën en professionaliteit bijeengebracht in NKG BLOOM. Als grootste inkoper van groene koffie ter wereld beseffen we daardoor terdege dat bedrijfsactiviteiten op de lange termijn economisch houdbaar moeten zijn, wil er een toekomst zijn voor alle deelnemers in de waardeketen. Deze innovatieve aanpak, gecoördineerd en geleid door NKG dochterondernemingen onderling, combineert een solide business case met projectmatige hulp bij zelfhulp, en zal dit hopelijk binnen NKG als model dienen voor de ontwikkeling van vergelijkbare samenwerkingsverbanden in andere koffieproducerende landen.”

Impact banking portefeuille van EUR 50 miljoen

Na de transactie met Root Capital van afgelopen juli wordt dit voor ABN AMRO de tweede Impact Banking transactie. De bank wil in de komende jaren de impact banking portefeuille naar EUR 50 miljoen laten doorgroeien. Karin Kersten, Head of Trade & Commodity Finance bij ABN AMRO: “We willen een bank met impact zijn. Deze transactie onderstreept het belang dat we hechten aan ondersteuning van onze klanten bij de transitie naar duurzamere bedrijfsmodellen. We zijn enorm trots op ons aandeel in deze innovatieve faciliteit.”