ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 688 miljoen over Q2 2018

ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 688 miljoen over Q2 2018

• Nettowinst over Q2 2018 bedroeg EUR 688 miljoen en rendement op eigen vermogen (ROE) 13,5% in een aanhoudend sterke Nederlandse economie
  • Netto rentebaten bleven sterk, ondanks ongunstig renteklimaat
  • Voorzieningen fors lager dan in het vorige kwartaal, maar nog steeds aanzienlijk
  • Sterke kapitaalpositie met een CET1-ratio van 18,3% door actief balansbeheer
  • Interimdividend vastgesteld op EUR 0,65 per aandeel
  • CIB update: RWA reductie van 5 miljard en EUR 80 miljoen kostenbesparingen
  • Private Banking acquisitie: een toename van EUR 6 miljard aan beheerd vermogen in België

Kees van Dijkhuizen, CEO:

‘De Nederlandse economie blijft het goed doen en dit zien we terug in het financiële resultaat over het tweede kwartaal met een solide nettowinst van EUR 688 miljoen. De netto rentebaten bleven sterk, ondanks het ongunstige renteklimaat. De voorzieningen waren fors lager dan in het vorige kwartaal, maar nog steeds aanzienlijk omdat bepaalde sectoren onverminderd onder druk staan. We verwachten nog steeds dat de voorzieningen over het hele jaar onder het gemiddelde van 25-30 basispunten voor de kredietcyclus blijven. De cost/income ratio voor het eerste halfjaar was 56,5% en de ROE 12,5%. Onze kapitaalpositie verbeterde sterk naar een CET1-ratio van 18,3% door actief balansbeheer. Het interimdividend is vastgesteld op EUR 0,65 per aandeel, in lijn met de winstuitkering over de eerste helft van vorig jaar. Dit betekent dat de uitkering wordt verhoogd naar 50%. We verwachten verdere kapitaalgroei, waardoor onze positie verbetert om kapitaal uit te keren naast de beoogde dividenduitkering van 50% van de winst.

We hebben Corporate & Institutional Banking (CIB) opnieuw bekeken. De dienstverlening van CIB wordt zeer gewaardeerd door onze klanten en is een kernactiviteit van de bank. Het merendeel van de activiteiten van CIB levert op lange termijn adequate resultaten. Als geheel voldoet CIB echter niet aan de ROE-doelstellingen op groepsniveau. Om de winstgevendheid te verbeteren en meer te gaan bijdragen aan onze doelstellingen, wordt bij de internationale sectoren (met name Trade & Commodity Finance) en de sterk cyclische sectoren met uiterst volatiele inkomsten het toegewezen kapitaal verlaagd. De risico-gewogen activa dalen met 5 miljard naar ongeveer 34 miljard eind 2020. De kosten bij CIB worden met EUR 80 miljoen verlaagd door een personeelsreductie van ongeveer 250 fte’s en andere besparingen. Hiervoor verwachten we een herstructureringsvoorziening te nemen van circa EUR 50 miljoen. Dit plan verbetert de winstgevendheid van CIB, genereert kapitaal en draagt bij aan de financiële doelstellingen op groepsniveau.

We willen onze klanten oplossingen bieden die voorzien in hun dagelijkse behoeften. Innovatie en technologie spelen hierbij een cruciale rol. We zijn daarom heel blij dat de Vlerick Business School ABN AMRO opnieuw heeft uitgeroepen tot een van de koplopers in de digitale transformatie in Nederland. We gaan intensiever met partners samenwerken om tot duurzame bedrijfsmodellen te komen. Een voorbeeld hiervan is onze strategische samenwerking met Opportunity Network, een internationaal online platform dat ondernemers inzicht biedt in groeikansen, overnames en andere mogelijkheden. Met de recent aangekondigde Private Banking acquisitie in België verdubbelen we ons beheerd vermogen daar naar EUR 12 miljard, versterken we onze private bankingactiviteiten, door schaalvergroting kunnen we onze klanten beter bedienen en onze activiteiten verder uitbouwen. We zijn goed op weg en blijven vooruitgang boeken met het behalen van onze strategische prioriteiten en financiële doelstellingen.’