ABN AMRO sluit nieuw cao-akkoord

Persbericht -

ABN AMRO en vakbonden FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen hebben een akkoord bereikt over een nieuwe arbeidsvoorwaarden-cao. De nieuwe cao heeft een looptijd van twee jaar, van 1 januari 2018 tot 1 januari 2020. Met het akkoord heeft ABN AMRO een modern arbeidsvoorwaardenpakket dat past bij de bank van morgen. In het pakket ligt de nadruk op een nieuwe performance management aanpak, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers, concrete afspraken over de inzet van mensen met een arbeidsbeperking, en structurele loonsverhoging.

Nieuwe performance management aanpak

Centraal in het cao-akkoord staat een nieuw performance management: Together & better. We zetten de continue ontwikkeling van medewerkers centraal en stoppen met de jaarlijkse beoordelingscijfers. Hiermee lopen we voorop in de sector. Tevens geeft deze aanpak een impuls aan de cultuuromslag binnen de bank. We willen een wendbare organisatie worden, met de nadruk op agile werken en meer verantwoordelijkheid voor medewerkers. Door te investeren in onze mensen, kunnen we sneller en beter tegemoet komen aan de wensen van onze klanten.

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit

ABN AMRO zet in op het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers, binnen of buiten de bank. We willen investeren in een gezonde balans tussen energie op het werk en tijd voor thuis. Het persoonlijk ontwikkelbudget wordt verhoogd en medewerkers krijgen daarnaast een extra studiedag. Om vitaal te blijven, kunnen medewerkers jaarlijks gratis deelnemen aan een persoonlijk gezondheidsonderzoek. Ook kunnen medewerkers eens per drie jaar op kosten van de bank een persoonlijk financieel inzicht ontvangen. De verlofregelingen hebben we aantrekkelijker gemaakt, in het bijzonder het geboorteverlof. Partners krijgen voortaan twee weken betaald geboorteverlof.

Aandacht voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt

ABN AMRO speelt al een aantal jaar een voortrekkersrol in Nederland met haar diversiteitsbeleid. We werken toe naar het aannemen van 225 mensen met een arbeidsbeperking conform het sociaal akkoord. Daarnaast hebben we goede ervaringen binnen het project 'warm welkom'. Dit project is gericht op het aannemen van medewerkers met veelal een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Zij staan in onze kantoren garant voor een ouderwets warme klantontvangst. We gaan dit project verder uitbreiden.

Loon

ABN AMRO heeft ingezet op een economisch verantwoord loonaanbod:

• een eenmalig bedrag in februari 2018 van 1000 euro bruto voor alle medewerkers van de bank, ongeacht de arbeidsduur
  • een structurele loonsverhoging per 1 januari 2018 van 2%
  • een structurele loonsverhoging per 1 januari 2019 van 2%