Aankondiging ABN AMRO Private Banking België

Persbericht -

ABN AMRO Private Banking België heeft in juli 2018 aangekondigd de private banking activiteiten van Société Générale België te zullen overnemen. Inmiddels is de overname op administratief en juridisch vlak afgerond via een fusie tussen beide banken.

Begin december heeft ABN AMRO Private Banking België in een bijzondere ondernemingsraad bekend gemaakt dat de fusie van beide banken, in combinatie met de huidige marktomstandigheden, ook gevolgen heeft op het vlak van tewerkstelling. De bank schat in dat ongeveer 15 tot 20% van de banen binnen haar Private Banking divisie kunnen verdwijnen in de periode 2020-2022. Alle medewerkers zijn begin december geïnformeerd. Om welke functies het precies gaat, is nog niet bekend. Conform regelgeving wordt nu een proces van informatie/consultatie en overleg opgestart met de sociale partners.

Solange Rouschop, CEO ABN AMRO Private Banking België: ‘Wij zijn trots de klanten en collega’s van Société Générale Private Banking België te hebben mogen verwelkomen. Naast een solide marktpositie, moet deze fusie van twee – qua omvang vergelijkbare - organisaties ook enkele belangrijke synergiën opleveren. Helaas leidt dit ook tot de moeilijke aankondiging dat naar schatting 15 tot 20% van de banen binnen onze Private Banking divisie mogelijk kunnen verdwijnen. We zullen alles in het werk stellen om, samen met de sociale partners, een plan uit te werken waarin zowel de belangen van de medewerkers als die van de organisatie vertegenwoordigd zijn.’

Voor klanten zijn er geen gevolgen. Zij kunnen rekenen op dezelfde dienstverlening als voorheen.

Door de activiteiten van voormalig Société Générale Private Banking België te combineren met de private banking activiteiten van ABN AMRO in België heeft de bank haar marktpositie in België en haar positie als toonaangevende private bank in de eurozone verstevigd. Met een voortdurend lage renteomgeving, snel veranderend klantgedrag en toenemende regelgeving is schaalgrootte in private banking van belang. Het beheerd vermogen in België is verdubbeld tot circa EUR 12 miljard.

Relevante links