ABN AMRO Digital Impact Fund vergroot belang in CrossLend

Persbericht -

Het Digital Impact Fund (DIF) van ABN AMRO vergroot het belang in CrossLend. Dit in Berlijn gevestigde bedrijf biedt aan internationale financiers en bedrijven een digitaal handelsplatform voor leningen. Na de eerste investering in september 2018 participeerde het ABN AMRO DIF opnieuw in de afgelopen financieringsronde, die werd georganiseerd door Santander InnoVentures en bestaande aandeelhouders Lakestar en Earlybird.

Sinds de oprichting in 2014 werkt CrossLend samen met een team van zakenbankiers en technologie-experts aan een missie: ze willen de Europese markt voor leningen en investeringen efficiënter, transparanter en winstgevender maken.

Het digitale handelsplatform van CrossLend werkt met transparante, genormaliseerde gegevens. De afwikkeling van transacties vindt plaats door middel van een speciale technologie op basis van securitisatie, die voor verschillende beleggingscategorieën geschikt is. CrossLend kan daardoor ‘multiple use cases’ aan zoals balansbeheer, capital-light lending (kredietverlening met een laag kapitaalbeslag), en internal asset mobilisation (het optimaal benutten van interne middelen). Dankzij deze unieke technologie kan CrossLend op internationaal niveau het aanbod van kredietverstrekkers koppelen aan de vraag van institutionele beleggers en zo toegang verschaffen tot Europese financieringsstromen. Banken kunnen meer uitlenen en beleggers kunnen hun kapitaal efficiënter inzetten, waardoor de liquiditeit van de Europese economie verbetert.

Directeur Hugo Bongers van het ABN AMRO Digital Impact Fund: “CrossLend is binnen hun marktniche het verst met deze dienstverlening. Sterker nog, we denken dat hun platform de nieuwe standaard kan worden op de kapitaalmarkten in Europa en, met het oog op de uitbreidingsplannen, ook daarbuiten. De oplossingen van CrossLend sluiten naadloos aan bij het overkoepelende strategische thema 'originate to distribute', dat nu bijzonder relevant is op de kapitaalmarkten en binnen de financiële dienstverlening. Samen met Santander InnoVentures hopen we het bedrijf nog sneller te ontwikkelen.”

ABN AMRO DIF is het durfkapitaalfonds van de bank dat strategisch investeert in innovatieve bedrijven die zich bezighouden met digitalisering van financiële producten en diensten. Het fonds, dat over een portefeuille van 50 miljoen euro beschikt, heeft belangen in Trifacta, Thetaray, Tealium, Tink, BehavioSec, solarisBank, Ockto en CrossLend, en heeft tot in 2018 ook geïnvesteerd in Cloud Lending Solutions.

Relevante links