ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 558 miljoen over Q3 2019

ABN AMRO rapporteert nettowinst van EUR 558 miljoen over Q3 2019

• Nettowinst van EUR 558 miljoen over Q3 2019; dit weerspiegelt een solide operationeel resultaat en gematigde kredietvoorzieningen, tegenover lage overige baten (waaronder opbrengsten uit private equity)
  • Sterke netto rentebaten van EUR 1.628 miljoen ondanks het lage renteklimaat
  • Verder uitgewerkt plan voor versterking van onze DFC-basis en herstel van tekortkomingen; verdere actie nodig om aan alle wet- en regelgeving te voldoen
  • Verdere kostenbeheersing deels ongedaan gemaakt door hogere voorzieningen voor herstelactiviteiten en DFC-kosten
  • De cost/income ratio over Q3 was 59,4%, het rendement op eigen vermogen 11,0%
  • Sterke kapitaalpositie met een CET1 ratio van 18,2%
  • Besluit om over tegoeden tot EUR 100,000 geen negatieve rente in rekening te brengen; dit vrijwaart circa 95% van onze klanten

Kees van Dijkhuizen, CEO:

‘Het derde kwartaal was een gemengd kwartaal. We bleven ons richten op de uitvoering van onze strategie en behaalden weer goede financiële resultaten, met een rendement op eigen vermogen van 11,0%. Tegelijkertijd heeft de sector nog steeds te maken met grote uitdagingen, waaronder de aanhoudend lage rente.

Het Openbaar Ministerie heeft ons eind september geïnformeerd dat ABN AMRO Bank N.V. onderwerp is van een onderzoek met betrekking tot de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Het is onzeker wanneer het onderzoek zal zijn afgerond en wat de uitkomst zal zijn. ABN AMRO werkt volledig mee aan het onderzoek. We hebben ons plan voor de versterking van onze basis voor opsporing van financiële criminaliteit (DFC) en herstel van tekortkomingen verder uitgewerkt, en ons plan vergeleken met best practises op basis van een uitgebreide review door een onafhankelijke deskundige. In het komende kwartaal informeren wij u verder over onze plannen.

Ons aandeel op de hypotheekmarkt is verbeterd van 17% in Q2 2019 naar 22% in Q3 2019, mede dankzij nieuwe producten zoals een hypotheek waarbij ouderen de overwaarde op hun woning kunnen verzilveren, en hypotheken met een rentevaste periode van 30 jaar die deel uitmaken van het ‘originate-to-distribute’ platform.

We boekten in Q3 2019 een nettowinst van EUR 558 miljoen. Dit resultaat weerspiegelt een aanhoudend solide operationeel resultaat en gematigde kredietvoorzieningen, tegenover lage overige baten (waaronder  opbrengsten uit private equity). De cost/income ratio was 59,4%. Onze kapitaalpositie blijft sterk, met een CET1 ratio van 18,2%, en we zijn goed gepositioneerd voor de transitie door TRIM en Basel IV.