QE is dood, lang leve QE

Vulpen en stapel papier

De financiële markten wisten de afgelopen week de positieve stemming van de voorgaande week voort te zetten. Belangrijke centrale banken stonden in het middelpunt van de belangstelling. De Federal Reserve (Fed) stopte, zoals verwacht, met zijn stimulansen (QE), maar Japan breidde het bestaande programma juist uit. De week begon echter met bemoedigende uitkomsten van de Asset Quality Reviews en de stresstesten, die de Europese Centrale Bank (ECB) heeft afgenomen bij de grootste Europese banken, die onder haar toezicht worden gesteld. Van de bijna 130 banken bleken 25 (hoofdzakelijk Zuid-Europese) banken niet door de testen te zijn heen gekomen en onvoldoende gekapitaliseerd te zijn. Van deze 25 banken hebben er 12 inmiddels de kapitaaltekorten voldoende aangevuld. De Nederlandse banken hebben de testen goed doorstaan.

De week begon met bemoedigende uitkomsten van de Asset Quality Reviews en de stresstesten Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Hoewel de financiële markten positief reageerden, zijn er ook nog wel wat minpuntjes. Daar waar de ECB zich erg veel zorgen maakt over dreigende deflatie, is het opvallend dat er geen deflatiescenario bij de stresstesten is gebruikt. Ook de stress die zou (kunnen) optreden bij het uiteenvallen van de eurozone had wel eens mogen worden getest.

Daarna werd met belangstelling uitgekeken naar de vergadering van het beleidsbepalende comité (FOMC) van de Fed later in de week. Zoals verwacht is het opkoopprogramma van obligaties (QE) dat tot eind vorig jaar USD 85 miljard bedroeg, volledig gestopt. Wel wordt het bedrag van de aflopende obligaties opnieuw gekocht, zodat de balans van de Fed op peil blijft. De Fed is wat optimistischer geworden over de vooruitzichten van de Amerikaanse economie (zowel groei als arbeidsmarkt) en dat is een van de argumenten geweest om het opkoopprogramma te beëindigen.

In tegenstelling tot de Fed heeft de Bank of Japan vrij onverwacht besloten om het bestaande opkoopprogramma uit te breiden van 60 à 70 triljoen yen (ongeveer USD 65 miljard) tot circa 80 triljoen yen (ongeveer USD 80 miljard). De Japanse centrale bank is bevreesd voor het weer terugkeren van de deflatoire ontwikkeling die het land al zo lang heeft geteisterd, nu de inflatoire impuls van de verhoogde omzetbelasting uitgewerkt begint te raken.

De financiële markten werden verder gestimuleerd door in het algemeen positieve economische cijfers uit zowel de Verenigde Staten als Europa. In de Verenigde Staten vielen de groei van het BBP (+3,5% op jaarbasis) en het consumentenvertrouwen mee en stelden de orders voor duurzame goederen wat teleur. In Europa werd een meevallende economische sentimentsindicator (combinatie van het consumentenvertrouwen en het producentenvertrouwen) gepubliceerd, maar viel het Duitse ondernemersvertrouwen (de Ifo-index) juist wat tegen. De eerste indicaties van de economische groei in Spanje en België over het derde kwartaal vielen daarentegen weer mee.

Bedrijfsresultaten onderstrepen verbeterende economieën

Ook de afgelopen week waren er veel bedrijven die hun resultaten over het derde kwartaal publiceerden. Die vielen over het algemeen mee en onderstreepten eens te meer de verbeterende economische vooruitzichten. Een van de uitzonderingen was Fugro, dat met een behoorlijke winstwaarschuwing kwam. De winst van Fugro zal in het derde kwartaal significant lager zijn dan het bedrijf tot dusverre verwachtte. En omdat de balans verder is verslechterd, als gevolg van een toename van de netto schuld, heeft het Fugro besloten het dividend te passeren. Bovendien zijn de verlagingen van de investeringen (van groot belang voor een bedrijf als Fugro) groter dan verwacht.

Daar stonden overigens positieve resultaten tegenover bij Royal Dutch Shell, dat in zijn productenportfolio minder gevoelig is geworden voor de daling van de olieprijs. Bij veel producten dalen de prijzen minder sterk dan de kosten van de gebruikte olie, waardoor de marges verbeteren. In het internationale veld wisten ook Exxon Mobil en Conoco Phillips ondanks de gedaalde olieprijs meevallende bedrijfsresultaten te presenteren.

Datzelfde gold voor VISA en Mastercard, die in staat waren om hogere prijzen voor hun dienstverlening aan de banken door te berekenen. Beide bedrijven werden na publicatie op de aandelenmarkten beloond met een koerswinst van circa 10%.

Binnen de S&P-500 heeft nu ongeveer tweederde van de bedrijven de resultaten gepubliceerd. 81% heeft daarbij de verwachtingen overtroffen, wat de goede gang van zaken binnen de Amerikaanse economie bevestigt.

Dat laatste valt ook op te maken uit de goede resultaten van Randstad, dat een vroeg-cyclisch bedrijf is en veel van zijn activiteiten in de Verenigde Staten heeft. Het op een na grootste uitzendbureau ter wereld kende het beste kwartaal in zes jaar, deels door de groei in de Verenigde Staten, maar ook door groei in Nederland. Hoewel de markt in Duitsland en Frankrijk wat verslechterde, nam de netto winst met 35% toe tot EUR 113 miljoen.

De AEX steeg de afgelopen week met een kleine 2% ten opzichte van vorige week vrijdag en sloot donderdag op 403,71. Daarmee was de stijging iets sterker dan de meeste andere Europese beurzen, waarbij vooral de achterblijvende Franse beurs (+0,3%) opviel.

Ogen zullen zijn gericht op Duitse industriële orders

De komende week zijn er enkele interessante macro-economische cijfers te verwachten, waaronder vooral de industriële orders uit Duitsland. Daarnaast komt er natuurlijk nog steeds een hele trits bedrijfsresultaten, die nader inzicht zullen geven in de actuele situatie bij het internationale bedrijfsleven. Met de publicatie van de daling (met 5,4%) van de Duitse industriële orders in augustus, begon begin oktober de somberheid over de vooruitzichten van de Duitse economie. Die kreeg een vervolg met de daling van de productie en de afgelopen week met het gedaalde ondernemersvertrouwen (Ifo). Omdat augustus in onze ogen een bijzondere maand was (vergroting van de sancties tegen Rusland en een concentratie van vakanties in alle deelstaten tegelijk) vermoedden wij al direct dat september wel eens een sterke maand zou kunnen worden. Welnu, dat zal komende donderdag moeten blijken als de orderontwikkeling in september wordt gepubliceerd.

Daarnaast worden ook cijfers gepresenteerd over de industriële productie in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Bij het laatste cijfer zal moeten blijken hoe zwak de Franse economie nu werkelijk is. Verder kijken we met belangstelling naar definitieve gegevens over de stemming onder inkoopmanagers in oktober in een groot aantal landen.

Ook een interessant item is de publicatie van inflatiecijfers van Nederland op donderdag, vooral omdat dezelfde middag de ECB een persconferentie houdt over zijn beleid en mogelijk uitspraken zal doen over de stand van zaken met betrekking tot opkoopprogramma’s van door onderpand gedekte obligaties.

De week wordt afgesloten met gegevens van de Amerikaanse arbeidsmarkt. Nadat de loonstrookjesverwerker ADP op woensdag een eerste schatting geeft over de ontwikkeling van de werkgelegenheid, komen vrijdag de officiële cijfers over de zogeheten non farm payrolls en de werkloosheid.

Op het gebied van de bedrijfsresultaten kijken we met interesse uit naar internationale banken als HSBC en Banco Santander en verder naar Walt Disney, Deutsche Telekom, Siemens en verzekeraar Allianz. Voor de Nederlandse markt zal belangstellend worden gekeken naar de resultaten van PostNL, DSM, ING, Delta Lloyd, Aperam en de trading updates van BAM en TKH.

Filteren op