Internet Bankieren werkt niet, waarom?

Logo ABN AMRO

Hans Pothuizen, Hoofd IT Internet & Mobile ABN AMRO geeft antwoord op vragen over storingen bij Internet Bankieren.

Hoe komt het dat ik soms niet kan internet bankieren?

"Internet Bankieren is in 2011 tot nu toe 99.84% van de tijd beschikbaar geweest. Volgens een onderzoek van uptrends.com is ABN AMRO gemiddeld maar 1 minuut per dag niet beschikbaar. Ter vergelijking: de slechtst scorende bank heeft gemiddeld 17 minuten per dag storing.

Als Internet Bankieren onverhoopt niet beschikbaar is, is de oorzaak vaak een van de volgende redenen:

• Door geplande werkzaamheden rondom het samenvoegen van de IT-systemen van voormalig Fortis Bank Nederland en ABN AMRO. Internet Bankieren is dan vaak tijdelijk niet bereikbaar. We maken hier vooraf melding van door een bericht op onze website te plaatsen. Tevens voeren we de werkzaamheden  zoveel mogelijk uit in de nachtelijke uren op zaterdag of zondag na 23.00 uur.

• Door onvoorziene omstandigheden die buiten ons bereik liggen. Echter we doen er dan alles aan om de storing dan zo snel mogelijk te verhelpen."

En mobiel bankieren, is dat van invloed op het IT-systeem?

"Mobiel bankieren maakt een enorme groei door. Op dit moment worden onze apps meer dan 11 miljoen keer per maand geraadpleegd. De systemen zijn daarop ingericht."

Wat doet de bank om storingen te verhelpen?

"Wij doen er in de eerste plaats alles aan om te voorkomen dat de klant iets van de veranderingen merkt. Bijvoorbeeld door heel goed te testen, en door wijzigingen ’s nachts door te voeren. Een enkele keer kan de klant desondanks hinder ondervinden. In zo’n geval  doen wij er alles aan om de service zo snel mogelijk te herstellen. Meestal kunnen we het probleem direct oplossen en soms draaien we de wijziging, die de storing geeft, terug."

Wat moeten klanten doen als Internet Bankieren een storing geeft?

"Een eventuele storing van Internet Bankieren wordt op de openingspagina rechtsboven in het groene blok 'Internet Bankieren' gemeld. Klanten kunnen ook bellen met 0900 - 0024. Als er een tijdelijke oplossing is, dan laten wij de klant dat weten. Bijvoorbeeld door het na enkele minuten nog eens te proberen. Over het algemeen zijn de storingen van korte duur."

Relevante links