Tros Opgelicht?! besteedt aandacht aan 'boiler rooms' en rol ABN AMRO

Logo TROS Opgelicht

Vanavond besteedt het televisieprogramma Tros Opgelicht?! aandacht aan het onderwerp 'boiler rooms' en aan de rol van ABN AMRO bij het aandeel Eccor Solar Inc. Een boiler room-organisatie is een verzamelnaam voor frauduleuze personen en organisaties, die met behulp van gehaaide verkopers bellen naar potentiële beleggers om ze te interesseren te investeren in waardeloze en/of nepaandelen.

In één van de boiler rooms zijn aandelen Eccor Solar verhandeld. Ook enkele klanten van ABN AMRO zijn hierbij betrokken. De bank benadrukt haar klanten niet te hebben geadviseerd over dit fonds. Die klanten hebben van medio januari 2012 tot medio februari 2012 op eigen initiatief en zonder ons advies in Eccor Solar Inc. belegd. Deze vorm van beleggen heet execution only en is met name bedoeld voor beleggers die geen advies van de bank willen en zelfstandig hun beleggingsbeslissingen nemen.

Klanten die via execution only beleggen, zijn zich bewust van hun eigen onderzoeksplicht en eventuele risico's en tekenen daar ook voor. Bij execution only moet een belegger die geïnteresseerd is om in een fonds te handelen zelf onderzoek doen naar dat fonds. De rol van de bank bij execution only is het beschikbaar stellen van een beleggingsrekening en het bieden van de mogelijkheid tot het opgeven van orders.

ABN AMRO heeft op de mogelijkheid tot aankoop van aandelen Ecco Solar Inc. dicht gezet zodra er signalen waren dat klanten benaderd werden door een partij die zich mogelijk bezig hield met boilerroom activiteiten in relatie tot dit fonds. De bank heeft hier direct melding van gedaan bij de AFM wat (mede) geresulteerd heeft in een nieuwsbericht over deze partij door de AFM.