Executieveilingen: alleen als het echt niet anders kan

Huis met veilinghamer

Het aantal executieveilingen in Nederland neemt af. In 2013 werden er volgens Kadaster 1.836 woningen geveild, omdat huiseigenaren hun hypotheek niet meer konden betalen. In 2012 waren dit er nog 2488. Uit de hypotheekportefeuille van ABN AMRO werden 315 woningen geveild, in vergelijking met 400 woningen in 2012. Voor ABN AMRO zijn executieveilingen een allerlaatste optie. De bank doet er alles aan om klanten die in de problemen komen met hun hypotheek zo vroeg mogelijk te helpen.

De daling van het aantal executieveilingen vloeit deels voort uit de voorkeur van banken om cliënten met betalingsachterstanden de gelegenheid te geven hun woning op de reguliere manier te verkopen in plaats van per veiling. Bij ABN AMRO hebben in 2013 in totaal 1.908 huizenbezitters hun huis verkocht in verband met ernstige betalingsachterstanden. In 2012 waren dit er 1.650.

Moeite met hypotheeklasten

Volgens de laatste cijfers van het Bureau Krediet Registratie (BKR) uit oktober 2013 waren er 92.000 huishoudens die moeite hadden de hypotheeklasten te betalen. Op een totaal van 3,5 miljoen hypotheken is dat een relatief bescheiden aantal. Het BKR constateerde dat het aantal mensen met een betalingsachterstand weliswaar stijgt, maar dat de stijging afvlakt. ABN AMRO verwacht dat de trend van afvlakking de komende tijd doorzet, nu de economie aantrekt.

Hypotheek Care Team snel inschakelen

Om eventuele problemen met de hypotheekbetaling te voorkomen, adviseert ABN AMRO klanten om direct contact op te nemen bij veranderingen in de financiële situatie, bijvoorbeeld door een echtscheiding of ontslag. Daarnaast helpt het Hypotheek Care Team klanten met betalingsproblemen. In 95 procent van de gevallen zijn de problemen van klanten met betalingsachterstanden binnen een half jaar opgelost.