ABN AMRO maakt kosten van beleggen verder inzichtelijk

Houten stapel blokken

Vooruitlopend op regelgeving (MiFID II) heeft ABN AMRO besloten om de jaarlijkse kosten voor beleggen nog helderder te maken. Klanten krijgen inzicht in de belangrijkste kosten per beleggingsvorm.

Op de website staan rekenvoorbeelden per beleggingsvorm waarbij een klant kan zien wat beleggen kost, uitgesplitst naar kostencategorie. Zowel de kosten van dienstverlening van de bank als de kosten van fondsbeheerders worden weergegeven. Hierdoor wordt het voor beleggende particulieren makkelijker om inzicht te krijgen in de totale kosten voor beleggen.

Rekentool

Bovendien introduceert ABN AMRO een rekentool. Daarmee kan een retail klant nog preciezer berekenen wat de verwachte kosten voor beleggen in zijn specifieke situatie zijn. Voor private banking klanten wordt dit in de loop van januari beschikbaar.

Kostencategorieën

Het overzicht op de site en de rekentool geeft de volgende kosten weer:

• Afhankelijk van de gekozen beleggingsvorm: de advieskosten, servicekosten of het all-in tarief
  • De transactiekosten voor koop- en verkooporders
  • BTW
  • Lopende kosten van beleggingsfondsen. Naast de kosten die een belegger betaalt aan zijn bank, betaalt hij fondskosten voor elk fonds dat hij aanhoudt. Deze zogenaamde ‘lopende kosten’ zijn kosten die de fondsbeheerder maakt voor het beheren van een beleggingsfonds. Deze kosten zitten in de prijs van het beleggingsfonds en worden niet apart aan ABN AMRO betaald.

Maatwerkoverzicht daadwerkelijk gemaakte kosten

Vanaf 2016 ontvangen klanten van ABN AMRO een persoonlijk op maat gemaakt overzicht met de daadwerkelijk gemaakte kosten.