ABN AMRO Clearing gaat clearing Britse aandelen consolideren met EuroCCP

London financieel centrum

ABN AMRO Clearing Bank N.V. gaat met ingang van vandaag de clearing van hun Britse aandelentransacties consolideren met European Central Counterparty N.V. (EuroCCP).

EuroCCP is in Europa de grootste centrale tegenpartij (CCP) voor de afwikkeling (clearing) van aandelentransacties. Sinds oktober 2015 verleent EuroCCP deze diensten aan de orderboeken SETS en SETSqx van de Londense beurs (LSE), op interoperabele basis met de clearinghuizen LCH.Clearnet Ltd. en SIX x-clear.

Operationeel risico verkleinen

ABN AMRO Clearing gaat alle transacties in Britse aandelen voortaan doorverwijzen naar EuroCCP. Dit zorgt voor een optimale nettering tussen platforms. Alle op één dag afgewikkelde transacties in hetzelfde Britse aandeel worden, ongeacht het platform, genetteerd tot één afwikkelingsverplichting. Sinds vandaag geldt dit dus ook voor transacties die op LSE zijn gesloten. Dit zorgt voor een efficiënter back-officeproces en lagere operationele risico’s in de afwikkelingsketen.

Investeren voor onze cliënten

Het voorkomen van meerdere afwikkelingsprocessen per dag met betrekking tot hetzelfde aandeel levert een aanzienlijke kostenbesparing op.

“In de afgelopen tien jaar heeft ABN AMRO Clearing van harte meegewerkt aan innovatieve initiatieven in de markt, die gezorgd hebben voor meer concurrentie en meer functionaliteit voor alle marktpartijen,’ aldus James Egan, CCO van ABN AMRO Clearing in Europa. “We blijven investeren in efficiëntere oplossingen voor de afwikkeling van transacties. Als een vooraanstaande wereldwijd opererende clearingpartij willen wij positief bijdragen aan een sterker financieel systeem en een duurzamere infrastructuur voor financiële markten. Wij steunen graag initiatieven die de kosten in de hele keten tot een minimum beperken. Dit past heel goed bij onze missie: het optimaal versterken van de concurrentiepositie van onze cliënten wereldwijd.’

Diana Chan, CEO van EuroCCP: ‘Wij zijn zeer verheugd dat ABN AMRO Clearing voor EuroCCP heeft gekozen voor de afwikkeling van hun Britse aandelentransacties. Hiermee wordt onderstreept dat marktpartijen profiteren van een ruimere keuze aan CCP’s. Dankzij de vraag vanuit de markt kan inmiddels ruim 65% van de aandelentransacties in Europa door verschillende CCP’s worden afgewikkeld. Hiermee lopen we vooruit op MiFID II, waarin handelsplatforms verplicht zullen worden om CCP’s toegang te geven tot hun orderstromen.’