ABN AMRO kiest bij berekening boeterente voordeel voor de klant

Rekenmachine met documenten en miniatuurhuis

ABN AMRO brengt haar klanten die vervroegd willen aflossen op de hypotheek de voor de klant meest voordelige boeterente in rekening. ABN AMRO brengt die klanten dus niet teveel boeterente in rekening, zoals in de uitzending van AvroTros Radar van 12 september 2016 werd beweerd.

Ook is ABN AMRO van mening haar klanten zorgvuldig en duidelijk te informeren over de hoogte en de opbouw van de vergoeding voor vervroegde aflossing. Meer informatie en rekenvoorbeelden zijn te vinden in de voorwaarden en op onze website.

In de berekening van de vergoeding voor vervroegde aflossing houdt ABN AMRO, anders dan in Radar wordt gesteld, geen rekening met een lagere vergelijkingsrente die in het nadeel van de klant uitvalt. Integendeel, voor het bepalen van de vergoeding gebruikt ABN AMRO de ‘naast betere rente’, die juist in het voordeel van de klant werkt. Hierdoor betaalt de klant juist een lagere vergoeding dan in Radar wordt gesteld.

Ook werd in Radar beweerd dat banken onderling ontoelaatbare afspraken hebben gemaakt in de Gedragscode Hypothecaire Financiering. Dat is niet waar. De Gedragscode Hypothecaire Financieringen is een openbaar document dat door hypotheekverstrekkers (banken en verzekeraars) is opgesteld met medeweten van de Autoriteit Financiële Markten en het ministerie van Financiën.