De activiteiten van ABN AMRO in de diamant- en juwelensector

Zakenman kijkt naar verbonden wereldkaart

ABN AMRO is al meer dan 100 jaar actief als financiële dienstverlener in de diamant- en juwelensector. De klanten van ABN AMRO zijn wereldwijd opererende, maar ook lokale bedrijven die zich bezighouden met de handel in ruwe en geslepen diamanten, het snijden en slijpen van diamanten, de bewerking van juwelen en de detailhandel in juwelen.

Met ongeveer 80 medewerkers bedient het bedrijfsonderdeel Diamonds & Jewellery Clients (D&JC) ruim 700 klanten in de diamant- en juwelensector. Hiervan hebben er ongeveer 200 een kredietrelatie met de bank. D&JC werkt vanuit vier locaties wereldwijd: Hongkong, Dubai, Antwerpen en New York, belangrijke centra van de diamant- en juwelensector.

Continue check

Banken en toezichthouders hebben verhoogde aandacht voor klanten in deze sector. Hierover legt de bank verantwoording af aan de toezichthouders. Verhoogde aandacht betekent dat alle klanten periodiek worden bekeken en dat transacties continue worden gecheckt. Bij specifieke gebeurtenissen wordt de klantrelatie opnieuw bekeken en beoordeeld waarbij diverse deskundigen en soms ook externe adviseurs betrokken zijn.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is voor ABN AMRO een prioriteit, ook als financiële dienstverlener actief in de diamant- en juwelensector. Zo zoekt Diamond & Jewellery Clients actief de dialoog op over het belang van duurzaamheid voor de sector, niet alleen rechtstreeks in gesprekken met klanten en stakeholders maar ook via presentaties en door het sponsoren van aan duurzaamheid gerelateerde evenementen.

Meer informatie over deze aanpak is te zien in deze video.