ICS in gesprek met AFM over fouten bij kredietverlening

Twee zakenmensen gebruiken een tablet bij een meeting

Creditcardmaatschappij ICS maakt vandaag bekend in gesprek te zijn met toezichthouder AFM, onder andere over fouten bij het verlenen van krediet en over tekortkomingen in het verleden in haar eigen processen en IT systemen. ICS heeft contact opgenomen over deze kwesties met de AFM.

Als gevolg van de genoemde kwesties heeft een deel van de klanten met een creditcard van ICS met gespreid betalen faciliteit, waaronder ABN AMRO-klanten met een creditcard, teveel krediet gekregen. Dat betekent overigens niet per se dat die klanten daardoor in de problemen zijn gekomen. Het overgrote deel van de creditcard-houders heeft overigens geen gespreid betalen faciliteit op hun creditcard.

ICS is nu aan het onderzoeken om hoeveel klanten het gaat en hoe ICS de gemaakte fouten voor klanten kan herstellen. ICS neemt tegelijkertijd maatregelen om te voorkomen dat de fouten uit het verleden opnieuw kunnen gebeuren.

International Card Services is een volledige dochter van ABN AMRO, met een eigen directie en een eigen bankvergunning. De creditcardmaatschappij verzorgt al ruim 25 jaar de uitgifte en het gebruik van Visa en Mastercard creditcards in Nederland en is met ruim 3 miljoen creditcards in portefeuille marktleider. ICS krijgt van klanten een cijfer 8 voor klanttevredenheid.