Winnaar Hyperledger Blockchain Hackathon bekend

Blockchain

Gisteren is de winnaar van de eerste Hyperledger Hackathon voor blockchain toepassingen bekendgemaakt. Programmeurs bouwden een praktische toepassing voor het opslaan van medische informatie, die kan worden gecontroleerd en bijgewerkt door medici en patiënten, als eigenaren van deze data. Deze eerste blockchain hackathon werd georganiseerd door ABN AMRO, IBM, Holland Fintech en de Linux Foundation. Het evenement werd op 1 en 2 oktober gehouden in Amsterdam. Op 3 en 4 oktober vindt aansluitend het Hackfest plaats in het Innovation Centre van ABN AMRO.

In 36 uur van idee naar toepassing

Teams van studenten, fintechs, startups, IBM’ers en ABN AMRO bouwden tijdens de Hackathon hun eigen ‘toepassing’ op de open source Hyperledger blockchain infrastructuur. Ze konden hierbij gebruikmaken van de kennis van de aanwezige blockchain experts van het organiserend comité. Aan het einde van de Hackathon beoordeelde een jury de inspanningen van de teams en de geprogrammeerde toepassingen. Hierbij lette de jury vooral op de klant- en bedrijfswaarde van de bedachte toepassing en de technische implementatie.

Voor het eerst in Europa

Op 3 en 4 oktober bouwen de blockchain experts zelf verder aan de Hyperledger infrastructuur tijdens het Hackfest. Dit is een reguliere tweemaandelijkse internationale bijeenkomst die dit keer voor het eerst in Europa plaatsvindt.

Hyperledger project

Het Hyperledger project is een samenwerking gericht op het bevorderen van blockchain technologie. Doel is het signaleren en ontwikkelen van belangrijke features voor een sectoroverstijgende open standaard voor zogeheten gedistribueerde registers waardoor de manier waarop zakelijke transacties wereldwijd worden verricht, kan veranderen. Het project is eind vorig jaar gestart door een verzameling van bedrijven wereldwijd waaronder Accenture, Digital Asset Holding, Fujitsu, Intel, R3, SWIFT en IBM. ABN AMRO is lid van Hyperledger.

ABN AMRO en hyperledger

ABN AMRO volgt de belangrijkste technologische ontwikkelingen op de voet en experimenteert zelfstandig en met derde partijen met nieuwe technologieën. De Hyperledger blockchain technologie heeft veel potentieel en de samenwerking met Hyperledger, IBM en Holland Fintech zorgt voor nieuwe inzichten en kennis over deze technologie.