Meetlat voor klimaatimpact groeit

Het Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) krijgt steeds meer deelnemers. 57 financiële instellingen uit de hele wereld zijn inmiddels aangesloten, zij vertegenwoordigen 3,5 biljoen dollar aan totale assets. ABN AMRO is een van de oprichters van PCAF en lid van de internationale stuurgroep.

Het platform heeft een meetmethodiek ontwikkeld om de CO2 uitstoot van leningen en investeringen in kaart te brengen. Daarmee kan de milieu-impact van deze activiteiten worden beoordeeld. De deelnemers kunnen met de methodiek ook eenduidig rapporteren over de CO2 uitstoot van deze activiteiten.

Het meest recente rapport van PCAF is vandaag gepresenteerd tijdens de klimaattop in Madrid. Hierin wordt een update gegeven van de vorderingen die zijn geboekt met de PCAF-methodiek door 17 Nederlandse deelnemers. De methodiek is bijvoorbeeld op meer soorten leningen en investeringen toepasbaar geworden, waaronder indirecte beleggingen en leningen aan de publieke sector. ABN AMRO past de PCAF methodologie inmiddels toe op de hypotheken portefeuille en op de zakelijke kredieten. Ook is ABN AMRO voornemens om het toe te passen op de beleggingen van klanten.

Kees van Dijkhuizen, CEO ABN AMRO: “Het is mooi om te zien hoe de PCAF-methodiek steeds meer navolging krijgt en steeds uitgebreider wordt. Hoe meer instellingen op een zelfde manier meten en rapporteren, hoe beter inzichtelijk wordt waar ze staan en met elkaar vergeleken kunnen worden. Doordat de meetmethode voor steeds meer onderdelen van de balans kan worden gebruikt, komen we steeds dichter bij een alomvattend totaalplaatje van onze voetafdruk. Zo kunnen we steeds beter sturen op het behalen van onze klimaatdoelstellingen.”

Het Engelse persbericht en het rapport zijn hier te vinden, de Nederlandse versie van het persbericht hieronder.