ABN AMRO introduceert Forcefield

ABN AMRO onderzoekt samen met andere financiële instellingen en topspelers in de grondstoffensector de mogelijkheid om van start te gaan met Forcefield, een digitaal blockchain-platform dat realtime inzicht biedt in handelsvoorraden.

Via het Internet of Things, sensoren en chips die draadloze communicatie over korte afstand mogelijk maken (‘near field communication’ of NFC) kan het platform met fysieke handelsvoorraden communiceren. De voorraden, die vaak als onderpand voor leningen fungeren, kunnen hierdoor effectief worden bewaakt. En dat zorgt weer voor een veiliger fysiek afhandelingsproces en lagere kosten.

Karin Kersten, Managing Director Trade & Commodity Finance: “ABN AMRO is een mondiale speler in grondstoffenfinanciering en we zijn blij te hebben meegewerkt aan Forcefield. Het platform moet de hele handelsketen versterken. De betrokken partijen kunnen profiteren van effectieve beheersing, grotere efficiëntie, transparantie en traceerbaarheid.”

Naast ABN AMRO hebben partijen als Accenture, Anglo American, CMST International, Hartree Partners, ING Bank, Macquarie, Mercuria en OCBC Bank hun handtekening gezet onder de intentieverklaring van overeenstemming voor de oprichting van Forcefield.

Forcefield is het afgelopen jaar ontwikkeld als standalone product. Het platform heeft met succes de ‘proof of concept’-fase doorlopen, met Accenture als leverancier van de technologie. Na diverse ontwikkelingsfasen is Forcefield als onafhankelijk concern opgericht met als doel het platform in gebruik te nemen. Het systeem richt zich in eerste instantie op geraffineerde metalen, maar wordt daarna uitgebreid naar andere vaste bulkgoederen. Forcefield wordt een open platform dat voor iedereen toegankelijk is. De bedoeling is dat marktpartijen hier massaal mee gaan werken.