ABN AMRO stopt voor nu met persoonlijke aanbiedingen op basis van betaalgegevens

Diverse media hebben afgelopen week artikelen gepubliceerd dat ABN AMRO gebruik maakt van de betaalgegevens om klanten persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen.

De NOS heeft een rondgang gedaan hiernaar, omdat ING vorige maand een plan aankondigde om klantdata te analyseren om persoonlijke aanbiedingen te kunnen doen. De Autoriteit Persoonsgevens heeft vervolgens een oproep gedaan om dergelijke marketing te heroverwegen. In afwachting van de uitkomst van het gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens stopt ABN AMRO met het gebruik van betaaldata in haar marketinguitingen.

Het klopt dat ABN AMRO tot dusver betaalgegevens gebruikt voor persoonlijke berichten of aanbiedingen van eigen producten en diensten, op het moment dat wij dat relevant en in het belang van de klant achten. Zo sturen we klanten die uit het buitenland komen een berichtje dat de werelddekking van de betaalpas nog aan staat. Dit om fraude te voorkomen. Klanten met aflossingsvrije hypotheken krijgen de tip dat ze extra kunnen aflossen als ze extra financiële ruimte hebben gekregen.

Bij alles wat de bank op dit terrein doet staat een aantal vragen centraal. Allereerst of het mag. De voorloper van de huidige AVG, de Wet Bescherming Persoonsgegevens, stond toe dat banken, binnen bepaalde kaders, dit soort aanbiedingen van eigen producten doen. Op dit punt is de nieuwe wet, de AVG, niet veranderd. Daarom gaan we graag in gesprek met de Autoriteit Persoonsgegevens om duidelijk te krijgen hoe hun oproep geïnterpreteerd moet worden. Tot duidelijk is wat de uitkomst van dat gesprek is, stopt de bank met commerciële berichten op basis van persoonsgegevens aan klanten.

Strikte richtlijn

In de afweging om betaalgegevens te gebruiken heeft de bank altijd strikte richtlijnen gehanteerd. Of het wettelijk mag, is niet voldoende. Ieder gebruik wordt aanvullend getoetst op of het nodig is, of zelfs moet in het kader van de zorgplicht. We controleren of de klant voordeel behaalt uit het bericht. Zo niet, dan wordt het niet gebruikt. En als aan al deze eisen wordt voldaan, wordt vervolgens goed in de gaten gehouden hoe de klanten de uiting waarderen. Een grote meerderheid van onze klanten waardeert de berichten en aanbiedingen die ze van ABN AMRO ontvangen. Klanten die geen prijs stellen op deze berichten en aanbiedingen, kunnen dat aangeven en dan wordt het stopgezet.

Tenslotte kan iedere klant het gebruik van zijn betaaldata voor persoonlijke berichten en aanbiedingen uitzetten via Internet Bankieren.