Verhuizen ondanks restschuld

Verhuisdozen inpakken

Momenteel heeft één op de vier klanten van ABN AMRO een woning die minder waard is dan hun hypotheekschuld. Mogelijk denkt deze groep dat verhuizen daardoor niet mogelijk is, maar een restschuld hoeft geen belemmering te zijn om te verhuizen. ABN AMRO kan een restschuld eventueel meefinancieren in een nieuwe hypotheek.

Onder voorwaarden is het mogelijk om de restschuld mee te financieren in de nieuwe hypotheek. Klanten met een restschuld mogen maximaal 115 procent van de marktwaarde van de nieuwe woning lenen. Met dit hypotheekbedrag moeten de nieuwe woning en de restschuld worden betaald. Deze mogelijkheid bestaat enkel voor bestaande klanten van ABN AMRO. Uiteraard kan meefinancieren alleen als het inkomen van de klant dit toelaat.

Boetevrij aflossen
Sinds 1 november 2013 mogen klanten van ABN AMRO met een huis ‘onder water’ hun hypotheek boetevrij aflossen tot de WOZ-waarde van hun woning. Op deze manier wordt de restschuld verkleind of zelfs weggenomen. Klanten zonder restschuld, mogen jaarlijks tien procent boetevrij aflossen.

Proactief contact
ABN AMRO werkt al vier jaar met het Hypotheek Care Team om klanten met hypotheekvragen of -problemen te helpen. Daarnaast nemen adviseurs van ABN AMRO sinds 2012 proactief contact op met klanten om hen bewust te maken van een mogelijke restschuld. Inmiddels heeft de bank proactief contact gehad met zo’n 146.500 klanten. In overleg met deze klanten zoekt de bank naar mogelijkheden om een eventuele onderwaarde te verkleinen of weg te nemen. Het actief benaderen van klanten met (mogelijke) betalingsproblemen werpt haar vruchten af. Van de klanten met een hypotheekachterstand herstelt 95 procent binnen zes maanden.

Stijging hypotheken
ABN AMRO constateert ook een stijging van het aantal verstrekte hypotheken. Gemiddeld werd 163 miljoen euro per week uitgeleend in het vierde kwartaal tot nu toe. In het derde kwartaal was dat wekelijks 137 miljoen euro. Het eerste en tweede kwartaal van 2013 lag dat bedrag op 106 miljoen.