ABN AMRO Bank en Fortis Bank Nederland onder één dak

Persbericht -

Vandaag is met het afronden van de juridische separatie van RBS en de closing van de EC Remedy wederom een belangrijke stap genomen om de juridische fusie van ABN AMRO Bank en Fortis Bank Nederland in de tweede helft van 2010 mogelijk te maken.

Separatie
ABN AMRO Bank N.V. (ABN AMRO Bank) is vanaf vandaag geheel in handen van de Nederlandse Staat en staat nu los van RBS Holdings N.V. (het voormalige ABN AMRO Holding N.V.). De separatie van ABN AMRO Bank N.V. is daarmee een feit. Aan alle vereisten van de bevoegde toezichthouders is voldaan.

ABN AMRO Group N.V.
ABN AMRO Bank N.V. is overgedragen aan een nieuwe holding, ABN AMRO Group N.V., waarvan alle aandelen door de Nederlandse Staat worden gehouden. Ook is het volledige staatsbelang in Fortis Bank (Nederland) N.V. (Fortis Bank Nederland) ingebracht in ABN AMRO Group N.V. Hiermee zijn beide banken samengevoegd onder één dak en kan er nu worden toegewerkt naar een juridische fusie. Tegelijkertijd zijn zogenoemde 403-verklaringen afgegeven. Met deze verklaringen wordt aangegeven dat de nieuwe holding zich hoofdelijk garant stelt voor de verplichtingen aangegaan door ABN AMRO Bank en haar dochterondernemingen en Fortis Bank Nederland. Beide banken opereren tot aan juridische fusie nog als zelfstandige banken met een eigen bankvergunning. Na juridische fusie zullen beide banken samengaan en opereren als één bank onder de naam ABN AMRO Bank N.V. Zoals door de Europese Commissie (EC) begin februari al gemeld is, onderzoekt de EC de kapitaalmaatregelen ten behoeve van beide banken.

EC Remedy
Daarnaast is vandaag de verkoop van een deel van de Nederlandse zakelijke klantenactiviteiten van ABN AMRO Bank afgerond. De EC stelde uit concurrentieoverwegingen de eis dat een deel van deze activiteiten verkocht moest worden (de 'EC Remedy'). De Remedy-kantoren (NEW HBU II en IFN Finance Nederland) zijn vandaag definitief overgegaan naar Deutsche Bank. Met de closing van deze transactie vandaag is aan de voorwaarde van de EC voldaan voor integratie van beide banken in de tweede helft van het jaar.

Nieuwe governance ABN AMRO en Fortis Bank Nederland
ABN AMRO Bank en Fortis Bank Nederland zijn sinds vandaag ondergebracht in de holding ABN AMRO Group N.V. Weliswaar opereren beide banken, binnen de holding, tot aan de juridische fusie nog als zelfstandige banken, maar vanaf vandaag bestaan de Raden van Bestuur en de Raden van Commissarissen van zowel de holding als beide banken uit dezelfde leden.

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met:

ABN AMRO Bank Press Office
pressrelations@nl.abnamro.com