Juridische fusie ABN AMRO Bank en Fortis Bank Nederland een feit

Persbericht -

Per 1 juli 2010 zullen ABN AMRO Bank N.V. (ABN AMRO) en Fortis Bank (Nederland) N.V. (Fortis Bank Nederland) juridisch fuseren tot één en dezelfde bank onder de naam ABN AMRO Bank.

Met het voltooien van de juridische fusie kan er vaart worden gemaakt met het integreren van beide banken. Zo kunnen vanaf de fusiedatum klantgegevens van beide banken worden uitgewisseld en gedeeld, kan gestart worden met de technische migratie van klantgegevens en is het eerder beoogd benoemde management vanaf de fusiedatum officieel in functie.

Gerrit Zalm, voorzitter ABN AMRO Bank: “Vanaf 1 juli, als de juridische fusie een feit is, zijn ABN AMRO en Fortis Bank Nederland één bank. Een bijzonder moment voor onze nieuwe bank. Ik realiseer me dat de weg ernaartoe veeleisend en niet altijd gemakkelijk is geweest. Ik heb dan ook enorme bewondering voor de tomeloze inzet die we dagelijks bij collega’s tegenkomen en ben blij met het vertrouwen dat klanten in ons hebben gehouden. In korte tijd hebben we het voor elkaar gekregen dat beide banken samengaan in één bank.”

Als gevolg van de fusie zal de naam Fortis Bank Nederland definitief gaan verdwijnen. Gebouwen van Fortis Bank Nederland zullen worden omgebouwd naar ABN AMRO huisstijl. Ook gaan de Fortis-pasjes, rekeningafschriften en producten stapsgewijs het ABN AMRO logo dragen.

Dit gebeurt vanaf het moment dat de gegevens van Fortis Bank Nederland-klanten worden gemigreerd (overgezet) naar de ABN AMRO systemen. Vanaf de zomer wordt gestart met het overzetten van de 1,6 miljoen particuliere relaties, gevolgd door de private banking en de zakelijke klanten van Fortis Bank Nederland. Ook worden producten en voorwaarden van beide banken geharmoniseerd.

Gerrit Zalm: “Het moment van de fusie is een heugelijk moment, maar de integratie van beide organisaties brengt niet enkel vreugde. We moeten helaas ook afscheid nemen van collega’s voor wie duidelijk is geworden dat er geen plaats is in de nieuwe organisatie. Vreugde, onzekerheid en verdriet gaan in dit proces dus hand in hand. We sluiten al met al een enerverende periode af en geven het startschot voor een nieuwe fase vol uitdagingen.”

De nieuwe bank, onder de naam ABN AMRO Bank, heeft 6,8 miljoen klanten, 30.000 medewerkers, 500 kantoren in Nederland, 78 zakelijke kantoren, 68 Private Banking kantoren (waarvan 47 in het buitenland) en heeft een eigen internationaal netwerk in 27 landen. De bank streeft naar duurzame huisbankrelaties met Nederlandse klanten en al hun business in het buitenland.

Als gevolg van de juridische fusie zullen van rechtswege alle rechten en verplichtingen van Fortis Bank Nederland onder algemene titel overgaan op ABN AMRO. Fortis Bank Nederland zal op de fusiedatum ophouden te bestaan. De fusie betekent ook dat alle kantoren en dochterondernemingen van Fortis Bank Nederland kantoren en dochterondernemingen van ABN AMRO zullen worden.

Tevens kent ABN AMRO Group N.V.,als moedervennootschap en groepsmaatschappij van ABN AMRO Bank N.V., per de fusiedatum aan Fortis FBN(H) Preferred Investments B.V. niet-cumulatief preferente aandelen in haar kapitaal toe. Fortis FBN(H) Preferred Investments B.V. is de huidige houder van nietcumulatief preferente aandelen A in het kapitaal van Fortis Bank (Nederland) N.V.

Als onderdeel van de voorbereidingen voor de juridische fusie is aan Standard & Poor's, Moody's Investors Service, Fitch Ratings en DBRS verzocht creditratings af te geven voor de gecombineerde bank. Alle ratinginstellingen hebben inmiddels de door hen (voorlopig) toegekende ratingniveaus, dan wel de ratingniveaus die zij bij de totstandkoming van de juridische fusie verwachten toe te kennen, bekendgemaakt*.

- Standard & Poor's heeft bekendgemaakt dat het een rating van A (long term) / A-1 (short term), stable outlook toekent.
- Moody's Investors Service heeft een rating van Aa3 (long term) / P-1 (short term), stable outlook toegekend.
- Fitch Ratings heeft bekendgemaakt dat het naar verwachting een rating van A+ (long term) / F1+ (short term), stable outlook toekent bij de totstandkoming van de juridische fusie.
- DBRS heeft een voorlopige rating van A (high) (long term) / R-1 (middle) (short term), stable outlook toegekend.

De ratings van Fortis Bank (Nederland) N.V. zullen na de juridische fusie naar verwachting worden ingetrokken.

* ABN AMRO publiceert deze ratingniveaus uitsluitend voor informatiedoeleinden. ABN AMRO bevestigt de ratings of opinies van Moody's Investor Services, Fitch Ratings, Standard & Poor's of DBRS’s niet en aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de juistheid daarvan.

Klik hier​ (PDF 31 KB) voor het volledige persbericht.

Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met:

ABN AMRO Bank Press Office
pressrelations@nl.abnamro.com