ABN AMRO MeesPierson vergroot in het tweede kwartaal van 2013 de weging van aandelen

Verrekijker kompas sleutel

In het rapport over de beleggingsstrategie voor het tweede kwartaal van 2013 dat vandaag is gepubliceerd onder de titel 'Koers houden' vergroot ABN AMRO MeesPierson de eerder ingenomen overweging in aandelen. De private bank verwacht ook dat de Amerikaanse dollar verder stijgt, terwijl de goudprijs dit kwartaal mogelijk blijft dalen en naar verwachting eind dit jaar op USD 1.400 per troy ounce uitkomt.

Aandelen bieden steeds meer kansen, terwijl de mogelijkheden op de vastrentende markten afnemen. Ons vertrouwen is mede gebaseerd op het feit dat de markt steeds beter bestand is tegen slecht nieuws. Ben Steinebach Ben Steinebach Hoofd Beleggingsstrategie

Ben Steinebach, hoofd Beleggingsstrategie van ABN AMRO MeesPierson: "Aandelen bieden steeds meer kansen, terwijl de mogelijkheden op de vastrentende markten afnemen. Ondanks de recente stijging van de aandelenkoersen bestaat er volgens ons nog een enorm gat tussen de duidelijk positieve consensusverwachting voor aandelen en de feitelijk geringe posities die pensioenfondsen en particuliere beleggers in aandelen aanhouden. Ons vertrouwen is mede gebaseerd op het feit dat de markt steeds beter bestand is tegen slecht nieuws. Ook zien wij een positieve correlatie tussen stijgende aandelenmarkten en de Amerikaanse dollar."

Binnen aandelen handhaaft de private bank de overweging in opkomend Azië en Brazilië, de neutrale weging in Europa, de lichte onderweging in de Verenigde Staten en de onderweging in Japan. Wat betreft de sectorverdeling is de overweging in Industrie en Gezondheidszorg gehandhaafd, terwijl typisch defensieve sectoren als Telecommunicatie en Nutsbedrijven onderwogen blijven. De bank adviseert om, naast hoogdividend aandelen, ook te kijken naar groeiondernemingen.

Masters of manufacturing II is het aandelenthema voor het tweede kwartaal en het borduurt voort op de eerder geconstateerde en versnellende automatiseringstrend. Dit thema benadrukt de uitdaging waar ondernemingen in snelgroeiende economieën met stijgende loonkosten voor staan om hun concurrentiepositie te handhaven. Hiervan zouden bedrijven die actief zijn op het gebied van elektronica, machinebouw en software, moeten profiteren. In dit verband zijn onder meer Cisco, ASML, Volkswagen en Gildemeister aantrekkelijk.

ABN AMRO MeesPierson handhaaft de onderweging in obligaties, maar ziet nog altijd wel waarde in bedrijfsobligaties uit opkomende landen (Emerging Markets Debt) en obligaties uitgegeven door minder kredietwaardige bedrijven (High Yield). Geselecteerde Spaanse en Italiaanse obligaties, evenals emissies in de sectoren Nutsbedrijven en Telecommunicatie, kunnen extra rendement
genereren. Een algemeen advies aan beleggers is om winst te nemen op leningen met een langere looptijd en de duration van portefeuilles te verkorten tot maximaal vijf jaar.

De private bank heeft een voorkeur voor de Amerikaanse dollar en valuta’s van opkomende landen, waarbij verwacht wordt dat de EUR/USD in het komende kwartaal stabiel blijft op 1,30. Verwacht wordt dat de goudprijs in het tweede kwartaal en ook daarna verder daalt naar USD 1.400 per troy ounce eind 2013 en mogelijk USD 1.000 troy ounce eind 2015. Een sterkere USD zorgt voor extra druk op de olieprijs. Naar verwachting komt de prijs van Brent in 2013 uit op gemiddeld USD 105.

Meer persberichten