Crowdfundingactie toren basiliek Sittard overtreft verwachtingen

Basiliek in Sittard

Het crowdfundingtraject voor de Basiliek Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart in Sittard heeft enkele dagen voor het einde van de actie al 51.631 euro opgeleverd. Dit is meer dan het streefbedrag van 50.000 euro en nog steeds komen bijdragen binnen. Het geld wordt gebruikt voor de financiering van de renovatie van de toren. De meeropbrengst geeft het kerkbestuur uit aan de verlichting van de basiliek. Tot 1 december kunnen investeerders via het online platform www.doorgeven.nl nog een bijdrage leveren. ABN AMRO MeesPierson heeft het kerkbestuur begeleid bij het crowdfundingproject.

Vera Hendriks, Seph Castro en Jules Hendriks, dragers van het project namens het bestuur van de Aartsbroederschap van Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart: “Dit geweldige resultaat is alleen mogelijk dankzij de medewerking van een groot aantal vrijwilligers en de steun van de bank. Gebleken is dat de basiliek van Sittard – de eerste kerk in Nederland die deze titel ontving – een groot draagvlak binnen de gemeenschap heeft. We hopen dat dit ook in de toekomst zo blijft.”

Crowdfunding voor kerken

Rian Vens-Hagting, Directeur Relatiemanagement ABN AMRO MeesPierson Instituten & Charitas: “Na een succesvol verlopen eerste crowdfundingtraject voor de Domkerk in Utrecht, wilden we deze nieuwe manier van inzamelen ook inzetten voor kleinere religieuze instellingen. Ruim voor de einddatum van 1 december is het streefbedrag al binnen. Daarmee is dit traject een succes te noemen.”

Alternatieve financieringsvorm

Crowdfunding is een alternatieve manier van financieren, waarbij er direct contact is tussen investeerder en ondernemer. Investeerders ontvangen voor hun bijdrage een tegenprestatie. Kerken kunnen de opbrengst uit crowdfunding goed gebruiken, omdat hun inkomsten de laatste jaren teruglopen. Daarom zoeken ze nieuwe, eigentijdse initiatieven om de financiële middelen te vergroten. Crowdfunding sluit daarop aan.

ABN AMRO MeesPierson Instituten & Charitas

Instituten & Charitas is onderdeel van ABN AMRO MeesPierson, de private bank van ABN AMRO, en richt zich op de grotere maatschappelijke organisaties. De drie primaire focusgroepen zijn fondsenwervende instellingen, vermogensfondsen en religieuze instellingen. Voor religieuze instellingen biedt Instituten & Charitas onder andere betalingsverkeer, beleggen en vermogensbeheer aan.