PowerWindow grote winnaar op Social Impact Pitch Day

PowerWindow

Op 8 februari presenteerden tien social enterprises hun bedrijf aan het investeerdersnetwerk van ABN AMRO MeesPierson. Dat gebeurde tijdens de Social Impact Pitch Day op het ABN AMRO World Tennis Tournament in Ahoy. Het Delftse bedrijf PowerWindow won de pitch met het businessplan voor energieopwekkende ramen en is daarmee gekozen tot meest veelbelovende social enterprise.

Jaarlijks organiseert ABN AMRO de Social Impact Pitch Day. Daar ontmoeten kansrijke social enterprises en een topnetwerk van investeerders elkaar. Die investeerders zijn klanten van Informal Investment Services van ABN AMRO MeesPierson. Alle partijen hebben hetzelfde doel voor ogen: met een succesvol concept maatschappelijke winst behalen. ABN AMRO erkent de grote impact en de ongekende waarde van sociaal ondernemerschap. Daarom biedt de bank sociale ondernemers toegang tot hun netwerk van investeerders, financiering vanuit onder andere het ABN AMRO Social Impact Fund en coaching via de ABN AMRO Foundation.

Grote diversiteit aan inzendingen

Eind vorig jaar zonden tientallen maatschappelijk georiënteerde bedrijven hun businessplan in om de kans te krijgen om een investeerder te vinden voor hun onderneming. Dat sociaal ondernemen leeft, blijkt uit de diversiteit van het grote aantal inzendingen. Uit de aanmeldingen koos ABN AMRO de tien meest veelbelovende. Op 8 februari mochten zij hun plannen pitchen voor investeerders van Informal Investment Services. Vierhonderd investeerders stemden en verkozen PowerWindow tot grote winnaar van de Social Impact Pitch Day.

Waardevol podium voor PowerWindow

Ferdinand Grapperhaus en Willem Kesteloo richtten in 2014 de sociale onderneming PowerWindow op. De jonge Delftse ondernemers ontwikkelden gecoate ruiten die zonlicht opslaan en omzetten in energie.

Willem Kesteloo over de Social Impact Pitch Day: “Voor ons als sociaal ondernemers is dit een uitstekend podium om meer bekendheid te krijgen bij mogelijke investeerders. Daarnaast is de prijs, het ondersteuningspakket van ABN AMRO, voor ons een enorme goede steun. We zijn nog een beginnend bedrijf dus dit is allemaal superwaardevol.”

Lovende woorden

Hugo Westerink, hoofd Informal Investment Services, heeft niets dan lovende woorden voor de winnende pitch: “Onze investeerders waren erg onder de indruk van het innovatieve, maatschappelijke en duurzame karakter van het businessplan van PowerWindow. We zien deze onderneming als voorbeeld voor sociaal gedreven enterprises. Deze jonge ondernemers slaan een brug tussen succesvol en sociaal ondernemen. ABN AMRO is blij deze veelbelovende innovators een stap op weg te helpen.”