Meer dan 56.000 bezoekers van over de hele wereld in een kaaswinkel van 10m²

Persbericht -

Vijf dagen lang stond Kaan’s Kaashandel in Alkmaar op z’n kop. Jan Kaan en zijn zoons beleefden topdrukte met twee keer zoveel bestellingen dankzij de livestream verkoop van hun kazen. De eerste Stream Store ter wereld werd vanuit 140 landen gevolgd en bleek buiten Nederland het populairst in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Canada en Duitsland. In totaal brachten 56.901 kaasliefhebbers een bezoekje aan de online kaaswinkel. Het grootste aantal buitenlandse bezoekers kwam uit de Verenigde Staten: 11.640 unieke bezoekers.

Ook in Zweden, België, Australië, Noorwegen en Spanje keken honderden mensen live mee en werden er kazen besteld. Wereldwijd werd er het meest gestreamd vanuit de steden Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Londen, Alkmaar en New York. Met een gemiddelde kijktijd van meer dan twee minuten bleven bezoekers lang in de winkel. In de piektijd keken 500 bezoekers tegelijkertijd naar de livestream, met een gemiddelde kijktijd van meer dan 7 minuten. En het bleef niet bij kijken: in de vijf dagen dat Kaan’s Stream Store live was, zijn er 513 orders verwerkt. De meeste orders kwamen uit Nederland, gevolg door de VS. De grootste afstand - van winkel tot eindbestemming - werd afgelegd bij een bestelling uit Nieuw-Zeeland.

Amerikanen bestellen ‘alles of niets’

“We zijn beroemd in Amerika en hebben de media in China gehaald. Dat het zo internationaal zou gaan, hadden we niet verwacht. Die grote aandacht gaat in de toekomst zeker zijn vruchten afwerpen”, vertelt Jan Kaan. “In het begin was het wat onwennig te werken in de Stream Store, maar daarna ging het vanzelf. In totaal hebben we meer dan 500 extra orders verwerkt. Op zaterdag heeft iemand zelfs een hele Goudse gekocht. En Amerikanen? Die bestellen ‘alles of niets’. Zo hebben we veel orders van vier kilo met alle acht aangeboden soorten kaas naar de VS verscheept. We hebben bijna 57.000 bezoekers in ons kleine winkeltje gehad, dat is gigantisch!”

Experiment geslaagd: online authenticiteit

Kaan en zijn team kregen veel leuke reacties op hun presentatie. “We merkten dat we de vragen op een persoonlijk manier konden behandelen’. We vonden het experiment zo geslaagd dat we gaan kijken hoe we dit in de toekomst in een andere vorm kunnen doen. Ondertussen kan er via de mail nog steeds worden besteld en gaan we binnen enkele weken een webshop openen”, zegt een enthousiaste Kaan. “Dit is precies wat we wilden bereiken met de Stream Store”, vertelt Henk Hofstede, Sector Banker Retail van ABN AMRO. “De authentieke en ambachtelijke speciaalzaak van de toekomst wereldwijd op de kaart zetten. Inclusief de persoonlijke benadering, goede service en kwaliteit - maar dan bereikbaar voor het grote publiek. Dat het wereldwijd zo veel succes zou hebben, hadden we niet verwacht. Mooi om te zien dat een traditionele kaaswinkel er nu een potentiële internationale klantenkring bij heeft gekregen. Wat ons betreft, is het experiment meer dan geslaagd en een voorbeeld voor retailers die nadenken over hun online aanwezigheid.”