ABN AMRO Foundation biedt basisscholieren support met ‘maatje op afstand’

Persbericht -

Ruim 150 ABN AMRO-medewerkers hebben dit voorjaar basisscholieren geholpen bij het volgen van online taalonderwijs. Het initiatief is positief geëvalueerd en in oktober start een tweede ronde. Op 23 september komen dit initiatief en andere initiatieven aan de orde in een webinar over het terugdringen van kansenongelijkheid in het onderwijs.

Als gevolg van corona moesten alle scholen en leerlingen in korte tijd omschakelen naar onderwijs op afstand. Een enorme operatie, die door de scholen en de leerlingen heel goed is opgepakt. Toch zijn er onderlinge verschillen qua uitgangspositie. Zowel tussen scholen als tussen leerlingen.

Maatje op afstand

Ernst Boekhorst, Directeur ABN AMRO Foundation: “Met het Jeugdeducatiefonds en de Stichting Studiezalen hebben we gekeken hoe we hierbij konden helpen. Niet alleen door bijvoorbeeld laptops te leveren. Maar ook door in nauw overleg met de scholen vrijwilligers van de bank te koppelen aan leerlingen als een ‘maatje op afstand’. Het maatje kan ondersteuning bieden op het gebied van taal, school en het werken op de laptop.” Het initiatief is positief geëvalueerd door de Universiteit van Maastricht en de deelnemende scholen. In oktober start een tweede ronde ‘maatje op afstand’.

Hoe werkt ‘maatje op afstand’?

In overleg met de scholen en speciale coördinatoren worden matches gemaakt tussen vrijwilligers van ABN AMRO en basisschoolleerlingen. De vrijwilligers van ABN AMRO volgen vervolgens een training van de Stichting Studiezalen. In de 4 weken daarna gaan het maatje en de leerling twee keer per week online aan de slag met taal, school en andere zaken die de leerling bezighouden.

Kansenongelijkheid terugdringen

Hans Spekman, Directeur van het Jeugdeducatiefonds: “Er is al sprake van kansenongelijkheid tussen kinderen en we weten allemaal dat dit door corona niet minder is geworden. Dit initiatief is een prachtig voorbeeld van hoe het bedrijfsleven een bijdrage kan leveren aan het terugdringen van kansenongelijkheid in het onderwijs. Ik hoop dat meerdere organisaties dit voorbeeld zullen volgen.”

Webinar 23 september

Op woensdag 23 september presenteren het Jeugdeducatiefonds en ABN AMRO Foundation tijdens een webinar de uitkomsten van een onderzoek naar vijf mogelijke interventies om kansenongelijkheid in het onderwijs te bestrijden. Meer informatie over het webinar en aanmelding is te vinden op de website van ABN AMRO.